lopen met tal #11

lopen met tal #12

Vorige week was vrij pittig. Langere intervallen, langere afstanden, andere omstandigheden. Deze week draait om consolidatie en verbetering. Grotere doelen zijn het raam uit. Vanaf nu gaat het vooral om lopen om het lopen.

Lees verder
lopen met tal #10

lopen met tal #10

De zomer lijkt definitief plaatsgemaakt te hebben voor de herfst. Er wacht nog van alles dat ik vooruitgeschoven heb. Als een hete aardappel. Het wordt tijd. Ook een week van plussen en minnen. Ondertussen gaat het hardlopen door.

Lees verder

lopen met tal #12

Om een beeld te hebben van de voortgang houd ik (vooral voor mezelf) per week de trainingssessies bij. Gedurende de week wordt dit artikel telkens na een training geüpdate. Met aan het eind de stand der zaken, plussen en minnen, en eventuele conclusies na die week.

Het plan voor deze week

Vorige week was vrij pittig. Langere intervallen, langere afstanden, andere omstandigheden, een beetje zoeken. Deze week draait om consolidatie en verbetering. Grotere doelen zijn het raam uit. Vanaf nu gaat het vooral om lopen om het lopen.

De nieuwe weekplanning:
Dag 1: richting weekdoel
Dag 2: ongeveer weekdoel
Dag 3: weekdoel
Dag 4: zware training (weekend)
Optioneel: sprinten + joggen (dag 0)

Zoals gezegd, de grotere doelen zijn het raam uit. Kleinere doelen blijven, zoals de intervallen verlengen, de afstand vergroten, en sterker worden, al zijn ze niet (langer) heilig.

Ik heb me voorgenomen meer op mijn techniek, passen en houding te gaan letten. Het mag iets sneller, niet zozeer qua tempo maar wel de afgelegde meters per minuut.

(HL staat voor hardlopen, WL voor wandelen. Elke training begint met een warmup van 1.5WL en eindigt met een cooldown van 2WL.)


24/09/2017: Training #51

(optioneel) 4x 2HL/1WL+4HL/1WL (24/35.5 min) – sprintjes + joggen


26/09/2017: Training #52

1x 5HL/1WL + 2x 12HL/2WL + 1x 5HL/1WL (34/43.5 min)


28/09/2017: Training #53

1x 5HL/1WL + 3x 12HL/2WL (41/51.5 min)


30/09/2017: Training #54

4x 12HL/2WL (48/59.5 min)
of
1x 8HL/2WL + 3x 12HL/2WL (44/55.5 min)


01/10/2017: Training #55

(optioneel) 5x 2HL/1WL+4HL/1WL (30/43.5 min) – sprintjes + joggen


Lopen met Tal:
Week 12 – Lopen met Tal #12
Week 11 – Lopen met Tal #11
Week 10 – Lopen met Tal #10
Week 9 – Lopen met Tal #9
Week 8 – Lopen met Tal #8
Week 7 – Lopen met Tal #7
Week 6 – Lopen met Tal #6
Week 5 – Lopen met Tal #5
Week 4 – Lopen met Tal #4
Week 3 – Lopen met Tal #3
Week 2 – Lopen met Tal #2
Week 1 – Lopen met Tal #1

lopen met tal #11

Om een beeld te hebben van de voortgang houd ik (vooral voor mezelf) per week de trainingssessies bij. Gedurende de week wordt dit artikel telkens na een training geüpdate. Met aan het eind de stand der zaken, plussen en minnen, en eventuele conclusies na die week.

Het plan voor deze week

Ik heb vorige week het elke-week-één-minuut-erbij plan laten varen, in ieder geval als weekdoel. Ook ben ik afgestapt van twee dagen achter elkaar lopen. Vanaf nu zit er tussen elke training in principe een dag. In principe, want als ik zin heb ga ik lopen. En als er iets tussenkomt, of het niet lukt, of het weer spelbreker is, dan schuift de training een dag door, of twee.

De nieuwe weekplanning:
Dag 1: zware training (weekend)
Dag 2: richting weekdoel
Dag 3: ongeveer weekdoel
Dag 4: weekdoel
Optioneel: sprinten + joggen

Ik heb me voorgenomen om deze week meer op mijn techniek, passen en houding te gaan letten. Met die nieuwe schoenen zou ik moeten kunnen zweven, dus…

(HL staat voor hardlopen, WL voor wandelen. Elke training begint met een warmup van 1.5WL en eindigt met een cooldown van 2WL.)


17/09/2017: Training #47

Half 8. Wakker. Zal ik meteen maar opstaan? De ene app zegt gevoelstemperatuur 4C, de andere 8C. Ik zie weinig zon, dus draai me nog eens om en dommel nog even in.

Lees verder

nowhere

Ik werd zondag gebeld door Rudy, een oude schoolmakker. Of ik als backing vocalist bij Nowhere Boys, een Beatles coverband, wilde invallen. Maandag repetitie, woensdag twee optredens op het Orion Lyceum (onderdeel van de Markenhage Campus in Breda). En of ik mijn gitaar wilde meenemen. Ja dus.

The office
The office

Joris (Abel) is de leadzanger, diens broer Maarten op bass, Raymond drumt bij WC Experience, toetsenist Bart zat samen met Rudy in MoStax, onze Noll geluid (samen met Henk), op mijn oude school, en zo zijn er nog veel meer lijnen die elkaar doorkruisen. De backing vocals bleken bij een aantal nummers min of meer lead vocals te zijn. Gitaar meenemen kwam neer op een boel solotjes. En dat alles met minimale voorbereiding. Spannend. En tegelijkertijd vertrouwd.

Lees verder

lopen met tal #10

Om een beeld te hebben van de voortgang houd ik (vooral voor mezelf) per week de trainingssessies bij. Gedurende de week wordt dit artikel telkens na een training geüpdate. Met aan het eind de stand der zaken, plussen en minnen, en eventuele conclusies na die week.

Het plan voor week #10

De zomer lijkt definitief plaatsgemaakt te hebben voor de herfst. Ik bedacht me gisteren dat er nog wat klusjes wachten die ik vooruitgeschoven heb. Als een hete aardappel. Misschien toch maar snel actie ondernemen. Dat geldt ook voor werk. En ook voor het sociaal leven. Het wordt tijd.

Ondertussen gaat het hardlopen door.

Week tien, dus tien minuten. Dit is de planning voor de komende week:

Zondag: zware training – overlap van vorige week (ivm regendag)
Dinsdag: richting weekdoel
Woensdag: ongeveer weekdoel, met één langere interval
Vrijdag: weekdoel
Zaterdag: zware training
Zondag (optioneel): sprinten + joggen

Als er iets tussenkomt, of het niet lukt, of het weer spelbreker is, dan schuift de training een dag door, of twee. (NB Zie 15/09/2017 -> wijziging van de plannen)

(HL staat voor hardlopen, WL voor wandelen. Elke training begint met een warmup van 1.5WL en eindigt met een cooldown van 2WL.)


10/09/2017: Training #44

Goedemorgen. Geen lief, geen kinderen, geen hond, geen reden om op zondagochtend om 7 uur wakker te zijn. Maar ik ben het wel. Klaarwakker. Tijdje blijven liggen, maar terug in slaap lukt niet. Dus… er tegenaan!

Lees verder

lopen met tal #9

Om een beeld te hebben van de voortgang houd ik (vooral voor mezelf) per week de trainingssessies bij. Gedurende de week wordt dit artikel telkens na een training geüpdate. Met aan het eind de stand der zaken, plussen en minnen, en eventuele conclusies na die week.

Het plan voor week #9

Lopen met Tal week 9 (ik stop met die tjakka slogans in de titel)

Er staan een paar moeilijke zaken op de agenda voor komende week. Keuzes, afwegingen en beslissingen. Toekomst. Vriendschap. En brood op de plank. We zullen zien. Ondertussen lopen we door.

Week negen, dus negen minuten. Ik heb aan de hand van het trainingsschema voor beginnende hardlopers een schema voor de komende week samengesteld:

Dinsdag: richting weekdoel (ca. 4x 9HL/2WL)
Woensdag: iets lichter dan vorige dag
Vrijdag: weekdoel (4x 9HL/2WL)
Zaterdag: zware training
Zondag (optioneel): sprinten + joggen (specifiek bedoeld om een grotere pas en/of hoger tempo te trainen)

Als er iets tussenkomt (werk), of het niet lukt (pijntje, zin), of het weer spelbreker is, dan schuift de training een dag door, of twee. We zien wel.

(HL staat voor hardlopen, WL voor wandelen. Elke training begint met een warmup van 1.5WL en eindigt met een cooldown van 2WL.)


03/09/2017: Training #40

Vroeg wakker. Een knagend gevoel. Terug in slaap lukt niet, ontspannen ook niet echt. Dus actie.

Lees verder

lopen met tal #8: gas erop

Deze week (27/08/2017)

Lopen met Tal week 8: Gas erop

Vorige week ben ik min of meer overgestapt op het trainingsschema voor beginnende hardlopers. Min of meer, want ik pas het schema hier en daar aan. Maximaal twee keer per week trainen en twee dagen rust na elke training vind ik een beetje overdreven. Ik voel me juist beter als ik twee (of drie) dagen achter elkaar ga lopen. Zolang ik geen blessures heb of voel opkomen, blijf ik vier à vijf keer per week trainen. En ik wil voorlopig mijn uitgangspunt van elke week een minuut aanhouden.

Ik ga dus verder met waar ik al mee bezig was. Aan de hand van het trainingsschema, dat wel. Deze achtste week betekent het dat ik de vier intervallen van acht minuten moet kunnen lopen. En extra aandacht aan afstand en belasting. Knieën hoger, grotere passen, iets dieper gaan.

Om een beeld te hebben van de voortgang houd ik (voorlopig en vooral voor mezelf) per week de trainingssessies bij. Gedurende de week wordt dit artikel telkens na een training geüpdate. Met aan het eind de stand der zaken, plussen en minnen, en eventuele conclusies na die week.

(HL staat voor hardlopen, WL voor wandelen. Elke training begint met een warmup van 1.5WL en eindigt met een cooldown van 2WL.)


Brandestraat, hooi, augustus
Brandestraat, hooi, augustus

Lees verder

lopen met tal #7: doorrrrr…

Lopen met Tal: week 7. We moeten doorrrrr…

Terugkerende lezers weten het wellicht; elke week een minuutje erbij. Dat zou dus voor deze week neerkomen op vijf cyclussen van zeven minuten hardlopen en twee minuten wandelen, ofwel 5x 7HL/2WL. Inclusief warmup en cooldown is dat zo’n 50 minuten. Als ik dat verder doortrek wordt het -zowel qua tijd als afstand- in deze fase misschien iets te ambitieus.

Ik ga het deze week daarom anders aanpakken. Die zeven minuten haal ik wel, ook nu al. Dus toch maar eens dat trainingsschema voor beginnende hardlopers. Ongeveer.

Om een beeld te hebben van de voortgang houd ik (voorlopig en vooral voor mezelf) per week de trainingssessies bij. Gedurende de week wordt dit artikel telkens na een training geüpdate. Met aan het eind de stand der zaken, plussen en minnen, en eventuele conclusies na die week.

(HL staat voor hardlopen, WL voor wandelen. Elke training begint met een warmup van 2WL en cooldown van 2WL.)

Doorrrrr...

Lees verder

onderweg met tal: het gat van den ham

Eén van de mooie plekjes in de gemeente Drimmelen is het Gat van Den Ham. Het Gat van den Ham is een kreek ten oosten van Lage Zwaluwe die behoort tot een systeem dat ontstaan is tijdens de Sint-Elisabethsvloed van 1421. In het recente verleden is er een natuurgebied van gemaakt, met wat mogelijkheden voor vissers, een paar huisjes, en veel moois.

Ik was er vorige week ook al even gestopt, maar toen regende het en was ik plu-loos. De bus was in de afgelopen weken niet van zijn plek gekomen, dus tijd voor een rondje en even stoppen bij het Gat van Den Ham.

Daar kwam ik bij toeval oude buurman Kees tegen. Ik ken Kees al mijn hele leven, en ook nu woont hij slechts een paar straten verderop. Maar we spreken elkaar zelden. Het is vooral naar elkaar zwaaien. Even bijgekletst. Kees heeft in het natuurgebied een paar ossen en een stier staan en die kregen vandaag smakelijke paprika’s. En ik ook.

Daarna even wat rondgelopen. Het is er eigenlijk in alle seizoenen en bij alle weersomstandigheden mooi. Ook vanmiddag was het weer genieten. De Amer, het Gat van Den Ham, de Koekoek. Fraaie luchten, mooie kleuren, veel te zien.

Hier een selectie van mijn foto’s:

De Amer, Het Gat van Den Ham, Lage Zwaluwe/Drimmelen

Een bericht gedeeld door Antal Adriaanse (@antaladriaanse) op


Lees verder

somewhat, somewhere, somehow

Terug van sessie #2. Verhelderend op sommige punten, ingewikkelder op andere. De eerste handvaten zijn er. Nu er in de praktijk mee werken.

Eigenlijk was het mijn bedoeling om op de weg naar huis een half uurtje te wandelen bij het Gat van den Ham. Om het hoofd de kans te geven alles een beetje te rangschikken en om van de omgeving te genieten. Maar zonder plu regende het net iets te hard, dus alleen kort gestopt voor een paar foto’s.

“Somewhat, Somewhere, Somehow”

Een bericht gedeeld door Antal Adriaanse (@antaladriaanse) op

De verrassing van de dag was dat StuBru een track draaide waarvan ik al tientallen jaren titel en uitvoerenden zocht. “Mathar”. Ergens begin jaren negentig was het een “hitje” op StuBru. Het is altijd blijven hangen. Eindelijk.

Lees verder