Revolver

DWDW #43: Revolver

Aan het begin van de week

Als het goed is, ligt eind deze week de Revolver: Special Edition box voor mijn neus. Iets waar ik al een tijdje naar uitkijk. Er staat het een en ander gepland, waaronder de oplevering van een website, hopelijk. Genoeg te doen. En het weer blijft zacht, dus daar ga ik ook nog een beetje van proberen te genieten. Gekkenhuis…

Lay down all thoughts
Surrender to the void
It is shining
It is shining

Tomorrow Never Knows, John Lennon

24/10/2022

#601 Run – Opbouw
08:00u Ochtend run 3,6 km – 22:46 min. – Route Witteweg – 15C, grijs
Zacht weer, behoorlijke bries. Flink werken. Beter.

Serie du jour: Swamp Thing (2019) **½

Als je aan een serie begint, is dat een investering. De eerste paar afleveringen zijn doorslaggevend: ga ik door of haak ik af. Dat is meestal al een uur of twee. Deze DC Comics horrorserie is een twijfelgeval. Tien afleveringen (à circa 45 minuten) verder is die twijfel niet weggenomen. Het script is af en toe zoekend, veel over-the-top acteerwerk, en soms knullig in beeld gebracht. Op een gegeven moment weten we het wel, dus gas erop, wat niet gebeurt. En dan eindigt de serie ook nog eens met een open eind én een cliffhanger. Wat doordat de serie na dit eerste seizoen niet is verlengd, voelt alsof je er halverwege uitstapt. Of beter: uitgegooid wordt. Al kun je dat de makers niet verwijten; die waren in de veronderstelling dat er een seizoen twee kwam. Dus alles bij elkaar: ja, mwah.

25/10/2022

De wens is er. Net als de kriebels. De uitnodiging volgt. Dus tijd om een ESTA aan te vragen. Als het niet voor binnenkort is, dan wel voor komend voorjaar. Die ESTA aanvragen is nog een hele klus. En het kan tot 72 uur duren voor er bericht is. Anderhalf uur later: Welcome to the United States

26/10/2022

#602 Run – Opbouw
08:10u Ochtend run 3,6 km – 22:04 min. – Route Witteweg – 13C, rustig
Beter. Grotere passen, meteen vanaf het begin, dat geeft net iets meer vaart.

RW

De laatste fatsoenlijke plaat van Robbie Williams dateert van 2002. Wat volgde was flets, bezadigd en veel van hetzelfde. XXV is een album met nieuwe versies van zijn beste liedjes, veelal uit het eerste deel van zijn carrière, opgenomen met het Metropole Orkest. Dat zanger en orkest tijdens de opnames niet in één ruimte (of zelfs continent) geweest zijn (“door het coronavirus…“), is veelzeggend. En hoorbaar, want de passie spat er niet bepaald van af. Het helpt ook niet dat een aantal liedjes een paar tonen lager is gezet; ik neem aan dat meneer Williams de hoge noten niet meer haalt (Rock DJ, twee volle tonen lager, auw…). Al luisterend vraag ik me bij vrijwel elk liedje af: ‘waarom?’. Maar ja, het album doet het goed in de charts, dus er zal een markt voor zijn. En daarmee is mijn vraag meteen beantwoord. Ik laat het bij deze ene luisterbeurt.

Aanvullend: hij is headliner op Pinkpop 2023. Dat zegt veel over de koers die Pinkpop blijft volgen.

27/10/2022

Het wekelijks overleg gaat deze keer via Teams. Inclusief iets dat in de resterende maanden van dit jaar waarschijnlijk concretere vormen zal gaan aannemen. Yep, de toekomst is en blijft ongewis.

Revolver

Een dag voor de officiële releasedatum ligt Revolver: Special Edition van The Beatles op mijn tafel. Revolver: Special Edition is een 5 CD box met een nieuwe stereo mix van het album Revolver, de originele mono mix uit 1966, twee CD’s met outtakes, demo’s en afwijkende mixen, en de single Paperback Writer/Rain in nieuwe stereo en originele mono (1966) mix. Daar ben ik erg blij mee, want Revolver is hun beste werk, de oude stereo mix was een gedrocht en hoewel ik veel van de outtakes al wel in een of andere vorm heb, zitten er ook een paar interessante juweeltjes bij. En de box bevat een mooi en gedetailleerd boek – daarover later meer.

Ik ga de komende dagen op mijn gemak luisteren*. Zeker die nieuwe mix zal even wennen zijn. De CD’s met outtakes en zo zal ik een paar keer beluisteren en dan daarna misschien een keer of wat per jaar, of als ik iets specifieks zoek.

Recensie en un problème (klik/tap om te openen)

De box kostte 120 euro. Zoals gezegd, ik ben er blij mee. Maar voor dat bedrag mag ik zeker ook kritisch zijn. De inhoud had gemakkelijk op 2 CD’s gepast. Voor dat geld is het simpelweg te karig. Ze hadden er meer van kunnen maken, bijvoorbeeld met instrumentale versies, of kale versies van de originele tracks, of wat meer demo’s. En een Blu-ray met de hele boel in 5.1 surround, high resolution audio en Dolby Atmos, ook die ontbreekt. Veel geld.

* Recensie na eerste ronde:

Ik luister vrijwel nooit meer via een koptelefoon; mijn tinnitus maakt het al gauw oncomfortabel en mijn oren worden snel moe. Ik heb de nieuwe mix en de eerste CD met outtakes beluisterd, toch maar met de koptelefoon. Vergeleken met de stereo mix uit 1966 is deze nieuwe mix van Giles Martin en Sam Okell een verademing en een verrijking, mede dankzij de demixing tools die door Peter Jackson’s organisatie zijn (door)ontwikkeld. Got to Get You Into My Life, Taxman, Good Day Sunshine, I’m Only Sleeping, I Want to Tell You, Tomorrow Never Knows, Doctor Robert – wow! En het klinkt fris, open en tegelijkertijd soms gruizig en groezelig.

Over demixing: hier valt heel veel over te vertellen, zowel de techniek als de ‘ethische’ aspecten (revisionisme, AI gegenereerde restauratie, doel en middelen, etc). Ik neem de uitleg over van Giles Martin: de AI-techniek geeft je de mogelijk een omelet te ontleden en alle ingrediënten weer beschikbaar te krijgen, om daar vervolgens een nieuw omelet van te maken. Tot er in 1967 een techniek kwam om twee 4-sporen recorders te koppelen, werden de vier beschikbare sporen zo efficiënt mogelijk gevuld (bijv. spoor 1: drums, gitaren, piano, spoor 2: bass, spoor 3: zang, spoor 4: orkest). De nieuwe demixing techniek maakt het mogelijk om de instrumenten op spoor 1 uit te splitsen, zodat elke instrument zijn eigen plaats in de mix kan krijgen. Een fantastische techniek, met veel mitsen en maren. Daarover een andere keer. Deze nieuwe stereo mix van Revolver heeft er baat bij gehad.

Niet alles is geslaagd; sommige tracks zijn door de positionering en spreiding in het stereobeeld rommelig en missen focus. Van mij had het een smaller stereobeeld mogen zijn, meer vanuit het midden komend, met details op L en R. Ik ben geen fan van gedoubletrackte zang aan beide kanten. Dat zie ik, bij dit soort klassieke tracks, liever in het midden, op elkaar. Nu verlies je precies wat ze destijds volgens mij wilden bereiken: een vette, ietwat rommelige stem. En She Said She Said, een van die tracks die in de originele stereo mix (1966) de punch van de mono mix (1966) miste, is vooral anders (dat orgeltje is eventjes leuk, en daarna stikirritant), niet beter. Gelukkig hebben we die mono mix in deze box.

Verder leunt de mix naar rechts. Even dacht ik dat het aan mijn koptelefoon of aan mijn oren lag. Het is echter iets dat veel genoemd wordt in enkele forums (fori? fora? foré?) die ik volg. Het zit ‘m in de mix: rechts is drukker dan links. Bij het masteren hadden ze dit enigszins kunnen compenseren, wat ze kennelijk niet nodig vonden. Het is een keuze, zoals veel van mijn opmerkingen keuzes betreffen**.

De outtakes, dat is een mixed bag. Een deel juweeltjes, een deel opgepoetste versies van eerder uitgebrachte outtakes (zie Anthology Vol.2) en een deel twijfelachtig en/of fragmentarisch. Wat me vooral dwarszit is de benadering van deze ‘sessions’ tracks. Zo’n box wordt vooral gekocht door mensen met een meer dan gemiddelde belangstelling voor en kennis van de muziek van The Beatles. Die hebben alles dat legaal en illegaal te vinden is, alleen niet in de beste kwaliteit.

** Waarom ik kritisch ben? Nou, als ik 120 euro betaal voor ongeveer 115 minuten muziek (die mono tel ik niet mee, die is nagenoeg identiek aan de 2009 mono release) en een boek (met missers), zijn mijn verwachtingen groot. En hoe blij ik ook ben met de nieuwe mix en die outtakes, ik ben ook behoorlijk teleurgesteld.

Oké, terug naar the unpacking en dat boek: als ik het boek uit de box pak en open sla, zie ik dat er iets niet klopt. De inhoud is verkeerd in de kaft gelijmd: ondersteboven. Als de box 50 of 60 euro had gekost, had ik het gemeld en er verder genoegen mee genomen. 120 euro, da’s andere koek.

Dus reclameren. Bij Amazon. Frankrijk. Want ik koop veel van dit soort spul bij Amazon Frankrijk. Die, in tegenstelling tot de meeste andere niet-engelstalige Amazon shops, geen engelstalige versie heeft. Mijn Frans is niet meer wat het ooit was, op de HAVO en un peu années daarna. En toen was het ook niet echt trop. Gelukkig hebben we Google Translate en dus is mijn berichtje snel vertaald. Samengevat: boek is niet goed, wat kan Amazon voor mij betekenen? ‘Send’. Even later gaat de telefoon.

Waar ik geen rekening mee had gehouden is dat ze mijn telefoonnummer hebben. Wat volgt is een “Je suis reservé” gesprek tussen een vriendelijke wel Frans en niet Engels sprekende klantenservice-meneer en de even vriendelijke wel Engels en niet Frans sprekende klant. Omdat we allebei van goede wil zijn, komen we er gelukkig uit. Of ik het wil omruilen? Nou ja, daar was dat mailtje voor***. Wat kunnen jullie doen? Het aanbod is een cadeaubon ter waarde van 40 euro. Daar kan ik mee akkoord gaan. Mooi, opgelost.

*** Het is niet de eerste keer dat ik een probleem heb met een Amazon levering. Toen heb ik het artikel teruggestuurd, geheel volgens de instructies, met documenten en de hele boel, en werd het prompt door Amazon (UK) geweigerd. Uiteindelijk is dat wel weer opgelost, maar de toegezegde compensatie van portokosten heb ik nooit gezien. Dus ik ben wat voorzichtiger met internationaal heen en weer zenden.

28/10/2022

#603 Run – Opbouw
08:15u Ochtend run 3,6 km – 22:18 min. – Route Witteweg – 14C, ochtendgloren
Iets te dik gekleed voor dit zachte weer. Het gaat een beetje stroever. Ach. ✓

geëmbed van imdb.com
Jerry Lee Lewis – geëmbed van imdb.com

29/10/2022

23 graden hier in Made. Op 29 oktober. Met een boek aan de vijver. En verder doe ik vandaag niets.

30/10/2022

#604 Run – Interval (9HL/1WL/9HL/1WL/6HL)
11:00u Ochtend run 3,95 km – 24:04 min. – Route Zanddijk – 17C, zonnig
Vannacht is de wintertijd ingegaan. Het is 17 graden, zon schijnt, zacht briesje. Op 30 oktober…
Ik ben overgestapt op intervalruns, om stappen te maken. ‘t Is aanpoten vandaag. Dat is goed. En lekker, zo buiten. ✓

First-Class Package International Service

Een poststuk dat ik op 13 oktober naar de VS heb verzonden, ligt sinds 15 oktober bij de Amerikaanse douane in Chicago te liggen. Al ruim twee weken dus. Ondertussen (19 oktober) wel vrijgegeven. Nog altijd niet weg bij customs. En daar betaal je (ik) 19 euro voor. First-Class…

The Nowhere Boys

Nu definitief: op zaterdag 17 december sta ik met The Nowhere Boys & Friends in Het Kaffee te Rijsbergen. Avondje Beatles. Leuk!

MAXico

Opnieuw een masterclass van Max Verstappen. En een nieuw record: 14 overwinningen in één seizoen.

De week die was

De week die was draaide vooral om de release van Revolver: Special Edition. Hier zat ik op te wachten, blij dat ie er is, jammer dat het beter gekund had.

Het is afwachten wat er de komende tijd wel of niet gaat gebeuren. Ik probeer vat te houden op wat ik zelf in de hand heb. En ik probeer vat te krijgen op wat ik niet zelf in de hand heb. Plus het onbekende.

Antal

Instagram: @antaladriaanse
Facebook: @antaladriaanse


#NowPlaying

Happier Than Ever (2021) – Billie Eilish ****
XXV (Deluxe Edition) (2022) – Robbie Williams **
Requiem: Music to Die For (Naxos, 1999) – Various Artists ***
Mozart: Symphonies Nos. 29, 39 & 40 (1955, 1950, 1952/2008) – Ferenc Fricsay, RIAS Symphonie-Orchester ****
Q. Are We Not Men? A: We Are Devo! (1978) – Devo ****
Beethoven: Symphonien Nos. 5 & 7 (1995) – Carlos Kleiber, Wiener Philharmoniker *****
Wish Someone Would Care (1964) – Irma Thomas ****
Watchmen (HBO Original Series Soundtrack – playlist) (2019) – Various Artists ***½
Midnights (2022) – Taylor Swift ****
Family Style (1990) – The Vaughan Brothers ***½
Texas Flood (1983/1999) – Stevie Ray Vaughan & Double Trouble ****
Betaalbare Romantiek (2021) – Goldband ***
Clues (1980) – Robert Palmer ***½
Let It Be: Special Edition (1970/2021) – The Beatles ****
Revolver: Special Edition (1966/2022) – The Beatles ****½ (nieuwe mix) / ***½ (box)
The Torture Never Stops (1982/2007 video) – Frank Zappa ****

*= bah | **= mwah | ***= oké | ****= aanrader | *****= top | *****=verplicht luisteren/kijken