Laat er licht zijn

DWDW #3: Laat er licht zijn

Aan het begin van de week

Meestal schrijf ik dit intro aan het begin van de week. Soms komt het daar niet van, of is wat ik geschreven heb achterhaald. Weinig nieuws. Of weinig nieuws waar ik hier over wil schrijven. Wel flink wat woorden over vieze mannetjes, over racisten en fascisten, en over film en muziek.

Mensen die geen twijfel kennen
zijn alwetend of onwetend.
Niemand is alwetend.

17/01/2022

De Australian Open is begonnen! Ik volg voornamelijk het vrouwentennis. Het mannentennis van nu, met Zverev, Medvedev, Tsitsipas en Nadal, doet me niet veel (te snel, te lang, te grijs). Het sprookje van Federer lijkt een stille dood te sterven, Djokovic heeft zich vakkundig buitenspel gezet en het theater en de onsportiviteit van die onaangepaste Kyrgios kan ik niet aanzien.

Film du jour d’hier: Wrath of Man (Cash Truck) (2021) ***½

Een Guy Ritchie film: dan weet je wat je wel en niet gaat krijgen. Wel: veel actie, veel beweging, snelle shots, grof geweld en dito humor, meerdere verhaallijnen, non-lineair narratief. Niet: dialogen, krachtige vrouwen, doorwrocht diepgaand verhaal. En dat is ook deze keer het geval. Af en toe wat rommelig. En Jason Statham -niet z’n beste performance- begint ouder te worden.

TVOH (1)

I

BLIJF MET JE HANDEN VAN EEN ANDER AF.
HOUD BIJDEHANTE OPMERKINGEN VOOR JE.
NEE IS NEE. JA IS NIET ALTIJD JA.

II

Afgelopen weekend was er het bericht over het opschorten van de uitzendingen van The Voice of Holland. Aanleiding is een programma van BNNVara’s BOOS dat donderdag online komt. Daarin wordt -na lang en zorgvuldig onderzoek- grensoverschrijdend gedrag, seksueel misbruik, machtsmisbruik en wegkijken en faciliteren door en bij TVOH, ITV, Talpa, RTL en de familie de Mol c.s. aan de kaak gesteld.

Voor wat hoort wat

De entertainmentwereld heeft een smoezelige reputatie; terecht, zo blijkt telkens weer. Met name vrouwen, meisjes, vallen ten prooi aan mannetjes die misbruik maken van een ongelijke machtspositie. En of het ze om de seks gaat, of om het creëren van een afhankelijkheidssituatie, of om knechten, of om vernederen, of om een combinatie van alles, het gebeurt. Vaak. Gemakkelijk. En wordt stilzwijgend toegelaten. Want ‘als je je droom in vervulling wilt laten gaan, dan staat daar iets tegenover: op de knieën…’.

Dit is niet iets dat exclusief is voor de entertainmentwereld. Of de sportwereld. Of de kerk. Ook in het bedrijfsleven was en is dit schering en inslag. Des te belangrijker is de aandacht die er nu besteed wordt aan zowel de misstanden bij TVOH als aan het grotere plaatje. Hoog tijd. En nu vasthouden en doorpakken.

III

20% van de vrouwen maakt een verkrachting (onvrijwillige penetratie) mee, 50% van de vrouwen krijgt in hun leven te maken met seksuele handelingen (inclusief zoenen en aanrakingen) tegen hun wil, 80% van de vrouwen met seksuele intimidatie (van staren tot online seksueel misbruik), 100% van de vrouwen met ongewenste seksueel getinte opmerkingen.

Dan weet je waar het probleem zit: bij ons, bij mannen.

IV

Ik begrijp werkelijk niet wat hier moeilijk aan is: je blijft met je tengels van vrouwen af, je houdt je mond, ook als je denkt dat het geen kwaad kan, en je behandelt vrouwen met minstens hetzelfde respect en fatsoen als je je moeder of je dochter zou behandelen.

18/01/2022

En wie ligt er alweer uit, daar in Australië? Juist, Petra Kvitová. Niet eens zien spelen. Na een slecht 2021 belooft dit weinig goeds voor de toekomst. Oh, en Angie Kerber is ook al klaar. Nou, alle kaarten op Garbiñe Muguruza en Victoria Azarenka dan maar. Ik gun titelverdedigster Naomi Osaka ook wel een goed toernooi, al ben ik niet echt een liefhebber van haar spel. Geen idee hoe Simona Halep ervoor staat. Favoriet voor de titel? Ashleigh Barty, denk ik.

Regeringsverklaring Rutte IV

De geloofwaardigheid druipt er niet vanaf als Mark Rutte de regeringsverklaring presenteert. Er wacht zowel Rutte zelf als dit kabinet en deze coalitie een enorme klus om de mooie woorden in daden om te zetten. In belangrijke mate door eigen toedoen. De komende tijd zal blijken wat die woorden daadwerkelijk betekenen. En hoe het parlement zich gaat opstellen.

Racisme in de Tweede Kamer

Wilders. Zo onverbloemd racistisch als vandaag heb ik hem nog nooit gehoord. Mensen afrekenen op afkomst (lees: je bent geboren in Istanboel, dus je deugt niet). Mensen op basis van associatie als misdadiger bestempelen (lees: je zus is ooit veroordeeld voor een misdaad, en daarmee ben ook jij crimineel, net als je kinderen, je echtgenoot en voor het gemak je buren ook). Democratisch verkozen mensen met een hoofddoek (lees: vrouwen) niet tot het parlement willen toelaten. Alle moslims over een kam scheren (lees: ‘ze’ willen ‘me’ -GW- allemaal dood hebben). De media vijand noemen (lees: ‘wij’, de PVV, zijn minstens zo fascistisch als FvD). Dat soort kolder. Zum kotzen.

De andere fractieleiders weten maar weinig in te brengen. En zo’n mediocre voorzitter helpt ook niet. Dat belooft weinig goeds voor de komende jaren.


Een -tegenwoordig zeldzaam- uitstapje: met pa brillen uitzoeken bij HA in Oosterhout. Veel keuze, niet helemaal zeker wat ‘m staat; “ik ga wel mee“.

Op naar Oosterhout. Het HA-meisje heeft een zachte stem, het mondkapje, de plastic plaat en de afstand helpen niet, een rumoerige omgeving, en ook de muziek die door het immer naargeestige Arendshof schalde, zorgden voor veel onverstaanbaarheid. De akoestische behandeling van zo’n winkeltje verdient aandacht, zeker als een flink deel van de clientèle boven de -ahem- 55 is.

Blij dat ik mee ben. Ik merk aan pa dat hij het niet goed kan volgen en dat hij het een beetje opgeeft. We worden gelukkig goed geholpen. Twee mooie brillen; een voor dagelijks gebruik en een voor de computer. Ook weer geregeld.

Film du jour: Eternals (2021) ***½

De volgende in de MCU Phase Four serie. De afdeling Griekse, Noorse en andere goden vind ik de minst interessante tak van de MCU. Eternals is zo’n film, met een soort van goden die de evolutie van de mensheid ‘begeleidden’ en Aarde beschermen. Bombast. Van begin tot eind.

Al dat spektakel verhult niet de problemen die er zijn, zoals met het verhaal, het tempo en de warrige subplots. Onnodig ingewikkeld, veel overleg en matige dialogen en weinig echte spanning. De dames en heren Eternals zelf zijn flets en houterig (misschien ook wel doordat zo ongeveer alle scenes achteraf digitaal zijn ingevuld – mij lijkt het best lastig acteren voor een groen scherm). En ondanks al die fantastische special effects (zelfs op mijn 32″ tv-tje is het overweldigend) zien gevechtsscènes er bij tijd en wijle klungelig uit. Tegelijkertijd worden er existentiële vragen gesteld, het soort dat je niet vaak in dit soort films tegenkomt. Kortom, interessant en ook wisselvallig.

19/01/2022

Dolly Parton is vandaag jarig. Geweldigde zangeres. Goed mens. Een zwaar onderschatte songwriter. Altijd goed om er nog eens aan te herinneren dat ze Jolene en I Will Always Love You op dezelfde dag schreef. Dezelfde dag!

En over Jolene gesproken: deze vertraagde versie is een van mijn favoriete 33/45 rpm ‘ongelukjes’. De perfectie van haar zang en timing, de band en het arrangement zijn zo nog duidelijker. En het liedje wordt er alleen maar beter van.

Film du jour: Under the Skin (2013) ****

Under the Skin, een science fiction film met Scarlett Johansson in de hoofdrol, staat al een paar jaar op de mediaserver. Ik weet dat het een pittige film is, vandaar ook de uitstel.

De film speelt zich af in Schotland, in een grauwe grijze wereld. Er is veel met verborgen camera’s opgenomen, waarbij Johansson zich, zonder herkend te worden, tussen de Schotten kon begeven. Ook de mannen die bij haar in het busje stapten, wisten niet dat ze gefilmd werden.

geëmbed van imdb.com
geëmbed van imdb.com

Abstract, intens en sober verteld. Een geweldige Scarlett Johansson. Schitterende beelden, lange stiltes, geweldige soundtrack. Er is een constant voelbare dreiging, die langzaam verschuift van de vrouw naar de vrouw. Zo verschuiven ook de verwarring en onduidelijkheid langzaam van de kijker naar de vrouw. Zelfontdekking, een predator die prooi wordt.

In al z’n vaagheid kan Under the Skin op meerdere manieren worden geïnterpreteerd. Ik weet wat het bij mij losmaakte, welke thema’s ik er uithaalde. Ik houd het bewust vaag, want dit is echt een film om zelf te beleven, om zelf in op te gaan.

En nogmaals, dit is een pittige film. Meer arthouse dan mainstream entertainment. Geen standaard scifi gedoe. En je blijft met vragen zitten, vragen die je zelf moet zien te beantwoorden.

Het is geen perfecte film (vandaar 4/5). Voor mijn gevoel is er net iets te veel van het verhaal en aan het script geschaafd, ten koste van samenhang. Dat terwijl de immer aanwezige spanning je op het puntje van je stoel houdt. Daar schuurt en wringt het. En dat zou ook de bedoeling kunnen zijn. Fascinerende film.

geëmbed van imdb.com
geëmbed van imdb.com

20/01/2022

Hopla, Muguruza naar huis.

Koffie

Bijgepraat door kameraad over een stand van zaken. Geen wezenlijke veranderingen. Wachten op wachtenden, die wachten op wachtenden, die wachten op etc. Laten we het een zekere mate van stroperigheid in de besluitvorming noemen. Een omgeving waarin het niet altijd goed gedijen is.

Fascisme in de Tweede Kamer

Na twee dagen debatteren over de regeringsverklaring, op beide dagen ontsierd door een zichzelf overschreeuwende en racistisch bagger brakende Geert Wilders, is het nu tijd voor het eerste coronadebat met de nieuwe minister. Bij afwezigheid van Thierry Baudet worden de honneurs waargenomen door zijn adjudant Gideon van Meijeren. Die wordt direct aangesproken op enkele recente uitspraken over vervolgen en berechten van, ja, van zo ongeveer iedereen. Er volgt een tumultueus en onverkwikkelijk debat. De kern van het verhaal: Van Meijeren erkent de rechtsstaat niet. Hij lapt de grondwet en de democratie nadrukkelijk aan zijn bruine laars, en wordt daarbij gesteund door PVV, BBB en Groep Van Haga. Gaaf land.

TVOH (2)

Ik heb de aflevering van BOOS niet gezien (TL;DR). En ik heb ook zorgvuldig de talkshows gemeden. Ik heb geen zin om te luisteren naar ongeïnformeerde meninkjes, belangetjes, slachtofferschap van wegkijkers, victimblaming en goedpraters. Het interesseert me geen zier wat de gevolgen zijn voor TVOH, RTL, ITV, Talpa, de familie de Mol, de daders en godweetwienogmeer. Wat belangrijk is, is dat de slachtoffers gehoord worden en dat er alles aangedaan wordt om dit soort gedragingen (bij gebrek aan een beter woord) op elk niveau uit te bannen. Hoog tijd voor een cultuuromslag in de hele maatschappij.

Mijn maag draait ervan om.

21/01/2022

Opgestaan met tinnitus, meer dan normaal. Het hindert.


Sjonge, 61 minuten… Ash Barty laat weinig heel van Camila Giorgi. En Azarenka gaat ook lekker. Ondertussen ligt Osaka eruit, de grootste sensatie van de dag.

Meat Loaf

Een klein jaar na de dood van zijn kompaan Jim Steinman is gisteren Meat Loaf (Marvin Lee Aday) overleden*. Bat Out of Hell is een klassieker, een van de meest succesvolle rockplaten aller tijden. Eén van de eerste rockplaten die ik van mijn spaarcentjes kocht. In de achteruitkijkspiegel kijkend is Bat Out of Hell vrij bepalend geweest voor mijn muzikale ontwikkeling. Ronkende gitaren, veel lagen, het grote gebaar. De zang van Meat Loaf deed me minder; te veel theater. En live, man, wat een drama, zeker in zijn latere jaren. Maar goed, alleen al voor Bat Out of Hell verdient Meat Loaf, samen met Jim Steinman en zeker ook Todd Rundgren (producer, arrangeur en gitarist), eeuwige roem.

* Update 27/01/2022: Meneer Loaf overleed ten gevolge van COVID-19. Wat ik nog niet had meegekregen, is dat hij niet geloofde in mondkapjes en tegen vaccinatie was en dat hij de pandemische aanpak de politieke arena introk. When the interviewer replied, “Oh, God. We’re being controlled by everybody,” Meat Loaf responded, “Yeah, I know. But not me. If I die, I die, but I’m not going to be controlled.” Tja, da’s dan gelukt. Ik vind daar van alles van. Het maakt zo’n bericht niet minder triest.

22/01/2022

Een ochtend zonder elektriciteit. Tijdig aangekondigd, dus we zijn ik ben voorbereid. Op tijd uit de veren, vervroegde ochtendrituelen en iets voor negenen een extra bak koffie om de rest van de ochtend op door te kunnen komen. Pa moet het zonder licht, warm water en koffie stellen. Tegen een uur of twaalf zijn ze klaar met de werkzaamheden.

“Laat er licht zijn!”
En er was licht.

Genesis 1:3

En koffie…

Barn

In alle eerlijkheid, het is al zeker 12 jaar geleden dat Neil Young me verrast heeft met een redelijke plaat. En ruim 20 jaar dat zijn laatste goede album verscheen. Het is meer van hetzelfde geworden en ‘hetzelfde’ is niet meer van de kwaliteit van voorheen. De laatste decennia heeft ‘the vibe thing‘ de overhand gekregen. En daarbij zijn de liedjes en het spel langzaam uit het oog verloren geraakt.

En dat geldt ook voor Barn, het meest recente Neil Young & Crazy Horse album. Nauwelijks beklijvend. De liedjes zijn oké, niet bijzonder. De teksten missen de lyriek van voorheen, passen vaak niet goed, lijken geïmproviseerd, lomp, gehaast, geforceerd. De band is krakkemikkig, net als de arrangementen. Ik denk weleens dat die krakkemikkigheid doel is geworden in plaats van middel. De documentaire past daar wel bij. Best aardig, met mankementen. Jammer.


De nacht in met twee afleveringen van een geweldige serie: Mare of Easttown. Nog één aflevering te gaan. Ik kan al verklappen dat dit een 5/5 serie is. En misschien zelfs meer.

23/01/2022

Een onrustige nacht. Soul searching. Zonder antwoorden. Ik slaap liever dan dat ik wakker ben.

De week die was

De week die was, was een week die was. Da’s al.

Antal

Instagram: @antaladriaanse
Facebook: @antaladriaanse


#NowPlaying

Stephen Stills (1970) – Stephen Stills ***½
Time Clocks (2021) – Joe Bonamassa **½
Wanderer (2018) – Cat Power ****
Pure McCartney Deluxe Edition (2016) – Paul McCartney ****
Barn (2021) – Neil Young & Crazy Horse **½

*= bah | **= mwah | ***= oké | ****= aanrader | *****= top | *****=verplicht luisteren/kijken