Het piept en het kraakt

Journaal #41: Het piept en het kraakt

Aan het begin van de week

Goed, je hebt het mogelijk gemist, dus in het kort wat er vorig weekend gebeurd is: na een optreden in Ulvenhout ben ik in het donker gestruikeld over een rits gitaren en ander gerei. Daarbij ben ik vrij ongelukkig terechtgekomen: Tal ligt in de kreukels. Gelukkig niet zodanig dat ik uit de running ben. Wel zal het even kosten om weer de oude te worden. Van hardlopen zal sowieso een tijdje weinig komen. Geef me een week of wat, en het ergste leed zal geleden zijn. Bereid je ondertussen maar voor op veel gejammer.

Dinsdag even naar Breda. Woensdag brainstormen en plannetjes maken. Verder rustig aan.

11/10/2021

Kreukels – update

Vannacht redelijk geslapen. Draaien kost veel moeite, dus zolang mogelijk op één zij. Uit bed klauteren is een klus. En rechtop staan en bewegen blijkt na een nacht liggen ook een hele onderneming. De spieren en mijn ribbenkast aan de linkerkant voelen aardig beurs. Er zijn twee duidelijke pijnpunten in mijn ribbenkast, één aan de voorkant, zo’n vijf centimeter onder mijn linkerborst en één aan de achterkant, op ongeveer dezelfde hoogte, uitstralend naar mijn zij. De rest voelt als spieren die een tik gehad hebben. Geen blauwe plekken. Sommige bewegingen gaan gepaard met een flinke pijnscheut. Flink inademen is niet fijn. Niezen met beleid. Hoesten met beleid. Bewegen met beleid. Alles met beleid. Een tijdje ongemak, denk ik.

12/10/2021

Kreukels – update

Opnieuw redelijk geslapen. Op een zij draaien gaat stroef. Even zitten en dan in een andere houding weer gaan liggen, dat werkt het best. Het piept en het kraakt. Rechtop zitten, staan en lopen, dat gaat inmiddels redelijk. Wat ik al zei, alles met beleid. Ik voel me een beetje als een oude vent. Tegelijkertijd weet ik dat ik weer eens mazzel heb gehad. Voor hetzelfde geld had ik iets gebroken (pols, arm, dure gitaar) of was ik met m’n hoofd in aanraking met moeder aarde gekomen.

Breda

Het aanvankelijke plan: lenzencontrole en dan even de stad in (beweging is goed), misschien zelfs een kop koffie op een terras of in een kroeg. Helaas heeft Vodafone met een storing te kampen, waardoor mijn parkeer app niet thuis geeft, de gemeentepalen buiten werking zijn en parkeren zonder betalen de enige optie is (want mijn busje past niet in de parkeergarages). Ik vermoed dat de Parkpolizei gewoon aan het controleren en beboeten is, storing of geen storing. Dus snel (voor zover mogelijk) naar Mertens, in de stoel, babbeltje, kijken, meten (sterkte ongewijzigd), afhandelen, en dan met gezwinde spoed terug naar de auto. Waarna het begin te regenen. En niet zo’n beetje ook. Dus eigenlijk heeft Vodafone me voor een nat pak behoed. En hopelijk geen bekeuring.

In de wacht

Ik blijf het gek vinden als iemand zegt nog te zullen schrijven/appen en dat dan telkens weer niet doet. Ik dring alleen niet meer aan. Wel houd ik -diep van binnen- een beetje hoop. Liever naïef dan cynisch.

13/10/2021

Kreukels – update

Gisteren overdag -staand, zittend, lopend- ging het vrij aardig. ‘s Avonds werd ‘hangen op de bank’ al snel ‘rechtop zitten in de bank’. In de nacht werd de ernst nog eens duidelijk: rond half twee voor het eerst wakker – alles vast. Het duurt een tijdje om door te krijgen wat nu precies waar het probleem is en hoe ik, door voorzichtig bewegen, draaien en proberen, weer wat los kom. En dat vannacht een keer of drie. Verder wel redelijk geslapen, gelukkig. Draaien van rechterzij naar rug kost moeite, tijd en (een beetje) pijn. Hetzelfde geldt voor rug naar linkerzij. Dat is de pijnlijke zij, al valt het mee als ik eenmaal (stil)lig. Alleen slaap ik meestal op mijn rechterzij.

Een ander dingetje is dat er vanuit het binnenwerk af en toe wat beweging lijkt te zijn. Ook letterlijk piept en kraakt het. Hoe dan ook, herstel van gekneusde of gebroken ribben heeft tijd nodig (4 tot 6 weken). Al herinner ik me van de vorige keer (2005) dat ik met een week of 2 weer alles kon. We zullen zien.

Brainstorm

Een productieve brainstormsessie, positief en in goed gezelschap. Tal gaat een rapport uitwerken. En dan gaan we zien wat the powers that be ervan vinden.

To boldly go

Ik heb mijn bedenkingen bij ruimtetoerisme. En ik vind een volledig autonome vlucht die op de kop af 10 minuten duurt en waarbij de capsule met betalende passagiers net buiten de dampkring komt (4 mijl erbuiten, om precies te zijn), geen ruimtereis. Toch heb ik met aandacht naar de behoorlijk geëmotioneerde William Shatner (90) gekeken en geluisterd, kort nadat hij weer voet op moeder aarde gezet had. Hij sprak wijze woorden.

Film du jour: Atomic Blonde (2017)

geëmbed van imdb.com
geëmbed van imdb.com

In de herhaling, vooral omdat ik de film nog wel een keer wilde zien en omdat er weinig anders op de buis was. Toen ik de film vorig jaar voor het eerst zag, vond ik hem best goed. Zij het met enkele kanttekeningen. De belangrijkste was dat de karakters van Broughton (Charlize Theron) en Percival (James McAvoy) meer inhoud en diepte hadden mogen hebben.

Wat me vandaag opviel*, is hoe periodegetrouw de ‘backdrops’ leken. Compleet met auto’s die destijds (ongeveer) in het straatbeeld van West en Oost-Berlijn pasten. Het tijdsbeeld, dat was vrij goed gevangen. En een grauw randje, altijd goed.

Niet alles klopt. Veelal kleine dingetjes. Niet erg. ‘t Is een popcorn film.

De sequel komt er aan.

* Ik zat zondag met mijn pa naar een herhaling van CHANSONS! (oppervlakkig gedweep door Matthijs van Nieuwkerk en Rob Kemps, wel mooi gefilmd) te kijken. Bij beelden uit de jaren zeventig en tachtig gebruik ik vaak de auto’s om het in de tijd te plaatsen. En dat had ik met Atomic Blonde nu ook; naast de Lada’s, Volvo’s en Renault 5-jes hadden ze ook de juiste vrachtwagens (bijv. een Saviem met zwarte grill) uit die tijd weten te vinden. Dat vind ik goed. Dat maakt me blij.

14/10/2021

Kreukels – update

Gisteren trok het meeste ongemak aardig weg. Het zal een combinatie van tijd, rechtop zitten, met aandacht bewegen en herstel zijn. De spieren zijn nog niet helemaal soepel, maar dat komt wel weer. Alleen de ribben, voor, aan de zijkant en achter, die blijven vervelen. Da’s bij bepaalde bewegingen een beetje lastig. ‘s Avonds op de bank gaat het. ‘s Nachts in bed, gestrekt, dat is nog een ander verhaal. Gelukkig kan ik redelijk slapen. Eigenlijk niet veel anders dan normaal.

Kassa

Twee auto’s afgetankt: 165 euro armer. Diesel: 1,56/liter en benzine: 1,94/liter. Sjeezus.

15/10/2021

Kreukels – update

Een pittige nacht, gevolgd door een ochtend vol pijn en chagrijn. De ribben aan de voorkant zijn gevoelig, maar niet hinderlijk gevoelig. Mijn rug daarentegen is een klein drama aan het worden. Ergens in de nacht is er iets gebeurd, bij het draaien, of het liggen, of wat dan ook. Opstaan is pijnlijk. Tranen in de ogen, voor het eerst. En de pijn zakt maar een beetje. Ik probeer rechtop te zitten, te staan, voorzichtig te bewegen. Ik ben zie-hie-lig…

Rapport schrijven

Ja, dat blijkt een stuk moeilijker dan verwacht. De brainstormsessie duurde een kleine twee uur. Genoeg stof om uit te putten, en ontzettend veel om in een relatief compact en concreet rapport te verwerken. Elke keer als ik van mijn bureau wegloop (bewegen Tal), schiet er weer iets door mijn hoofd. Ik loop een beetje vast. En die zeurende pijn vreet energie. Tijd om te stoppen. Morgen verder.

Ik ben een generalist, ik kan bogen op ervaring én gezond verstand en ik heb overzicht. Ik ben echter ook in belangrijke mate autodidact, wat nog weleens voor twijfel kan zorgen. Zoals nu. Een beetje impostor syndrome.

Trouwens, nog iets anders. Ik heb de transcriptie optie van Word gebruikt om de gesproken tekst om te zetten naar geschreven tekst. Dat ziet er best goed uit, al heeft de AI wat moeite met ons Brabants. Da’s niet erg, de transcriptie dient om doorheen te kunnen sporen. Ergens in ons gesprek vallen de woorden ‘kut’ en ‘klote’. De AI maakt er ‘***’ en ‘*****’ van. Wat vinden we daarvan?

Let It Be 50th Anniversary Super Deluxe Edition (1970/2021)

Let It Be SDE

In het kort: de verpakking is in orde, in de lijn van de eerdere boxen. De muziek valt niet mee, valt niet tegen (want ik wist al een tijdje wat ik kon verwachten). Het totaal is underwhelming.

Zo. De rest onder de knop.

Meer over LIB SDE (klik/tap om te openen)

Het probleem van Let It Be is dat het niet zo’n goed album is. Begrijp me niet verkeerd, vrijwel elke artiest zou beide handen mogen dichtknijpen (of op blote knietjes god mogen plezieren) als ze zo’n album in zich hadden. Alleen ligt de lat bij en voor The Beatles nogal hoog. En dan is Let It Be dus niet zo goed. Dat is één.

Het tweede probleem is dat de repetities, sessies en opnames matig en soms ronduit slecht waren. Repetities worden normaal gesproken niet opgenomen en hoeven ook niet gehoord te worden door derden. In het geval van Let It Be (of eigenlijk het Get Back project) zijn die repetities niet alleen opgenomen, maar ook nog eens voor een groot deel in het bootleg circuit terechtgekomen. De pareltjes zijn zeldzaam én vaak incompleet. Niet alle pareltjes staan op de twee sessie cd’s.

Dan moeten we het even hebben over Glyn Johns. Johns is een fantastische producer/engineer, met een palmares waar menig ander jaloers op zou zijn. Hij was in 1969 de engineer en ersatz producer van de Get Back sessies. In die hoedanigheid kreeg hij de opdracht om een album samen te stellen, warts ‘n all. En dat deed hij. Er zijn vier verschillende GJ-albums. De laatste daarvan is in deze set terug te vinden. Ik had eerder al een paar GJ-versies gehoord (staan ergens op een harddisk) en was niet onder de indruk. Johns had niet bepaald niet de beste takes gebruikt. En deze officiële release, clean en definitief, maakt dat -met de remix van het uiteindelijke album vers in de oren- pijnlijk duidelijk. Enige uitzondering is zijn 1970 mix van Across the Universe, misschien wel de beste van alle gereleasede mixen (6? 7?) van dat liedje.

En nog iets: voor enkele tracks is gebruik gemaakt van bootlegs. In het geval van de Glyn Johns 1970 mix van I Me Mine op de EP is dat zelfs een inferieure bootlegversie. Alsof Penny Lane (een needledrop van een bootleg) in de Sgt.Pepper box al niet beschamend genoeg was.

Tenslotte is er de wat mij betreft grootste misser: het Get Back project werkte toe naar een concert. Daarmee eindigt de originele film, daar werkt de Peter Jackson docu naartoe, en tot voor enkele maanden geleden zou het rooftop concert integraal onderdeel van deze box zijn. Zou, want buiten take 1 van Don’t Let Me Down zijn alleen de takes die op het originele album stonden in de box terug te vinden. Of, hoe en wanneer het integrale concert nog zal verschijnen is onbekend. De vrees is dat het wel integraal (sorry, nog een keer dat rotwoord) in de documentaire zal zitten, maar met de straatscènes, zoals in de originele film.

Terug naar het album zelf: de remix van Giles Martin is goed. Hij heeft de meeste Phil Spector elementen bewaard en -op een enkele uitzondering na- smaakvol in de mix gelegd. Hij heeft er gelukkig geen Let It Be… Naked #2 van gemaakt.

Zowel deze box als het boek zijn de opmaat naar die zes uur lange documentaire van Peter Jackson die eind november in premiere gaat. Daarvan is eerder deze week de trailer op YouTube gezet, en dat was schrikken: je hebt digitaal oppoetsen en je hebt DIGITAAL OPPOETSEN. Op tv ziet het er iets minder erg uit dan op het computerscherm. Maar godallemachtig.

Het verhaal dat door Peter Jackson wordt verteld in The Beatles: Get Back is naar verluid bijzonder goed. Hopelijk leidt het beeld niet af van dat verhaal.

Let It Be SDE

Nog even over die box: 164 minuten muziek, verspreid over 5 (!) cd’s. Inderdaad, dat is 33 minuten per cd. Op een cd past 74 minuten audio. En op de Blu-ray staan alleen de Dolby Atmos, DTS-HD 5.1 en PCM 96kHz/24bit versies van het geremixte Let It Be album. Da’s best karig.

De box kostte me 112 euro. Net als bij de andere boxen is het de vraag hoe vaak ik ernaar ga luisteren. Zeker met Spotify paraat. Ik maak mezelf maar wijs dat ik dat vroeger per maand aan cd’s uitgaf en dat het dus eigenlijk niet eens zoveel geld is.

Een dure grap…

Coldplay speelt een liedje bij Graham Norton. Het is van een leegheid die nauwelijks te beschrijven valt. Er blijkt ook een nieuw album te zijn. Bovenwereldse bagger, zo meldt De Morgen. Een plaat die ik niet ga horen: ik geloof hen op hun woord.


Het was een pittige dag, al is het in de loop van de dag wat lichter geworden. Afgaande hoe ik me vanmorgen uit bed moest manoeuvreren, maak ik me een beetje zorgen over morgen.

16/10/2021

Kreukels – update

Wat een verschil! Ik heb vannacht goed geslapen. Weinig gedraai, heel voorzichtig van zij naar zij, en vooral ontspannen proberen te zijn. En waar ik gisterenochtend met pijn opstond, rug verstijfd, het eerste uur nauwelijks in staat volledig rechtop te staan, is de pijn een stuk minder, mijn rug min of meer los en kan ik redelijk rekken en strekken. Hoezee! Stap voor stap.

Rapport

Ik ben in mijn eigen tijd bezig, dus ik hoef niet naar de klok te kijken. En ik heb me voorgenomen om mijn rug te ontzien, dus zitten, luisteren, schrijven, lezen, muziek erbij, en doorrrr… Het meeste staat op papier. Nu nog kop en staart.

17/10/2021

Kreukels – update

Iets meer ongemak dan vorige nacht. Rond een uur of acht even uit bed, rechtop staan, een beetje strekken. Hoofd zegt ‘sporten’, lichaam weet beter. Dus terug. Een paar uurtjes extra. Dat helpt.

Aan het einde van week #41

Want het piept
En het kraakt
En de jaren tikken door

Het had een liedje van De Dijk kunnen zijn. Zoals hoe ik me de afgelopen week (fysiek) gevoeld heb ook wel wat weg heeft van de muziek van De Dijk: hoekig, stug en slepend. Het gaat de goede kant uit.

Zowel uit de directe omgeving als uit familiekringen zijn er zorgelijke berichten over gezondheidskwesties, en dat maakt mijn pijntjes als een steentje in een schoen: vervelend, en niet meer dan dat.

Komende donderdag: het Kompas Webinar Veilig online bankieren. En ik ben één van de sprekers. Live op de interwebs, gratis, kwestie van aanmelden.

Antal

Instagram: @antaladriaanse
Facebook: @antaladriaanse


#NowPlaying

Zonder toelichting, alleen een waardering (die wekelijks kan veranderen).

*= bah | **= mwah | ***= oké | ****= aanrader | *****= top | *****=verplicht luisteren

Guitar Spectacular (1962) – Speedy West ***
Bustin’ Thru – Flippin’ The Lid (compilatie – 2013) – Speedy West & Jimmy Bryant ****
Crosseyed Heart (2015) – Keith Richards ***½
N/N (Comment te dire adieu) (1968) – Françoise Hardy ***
N/N (La Question) (1971) – Françoise Hardy ****
The Endless River (2014) – Pink Floyd ***½
Red (1974) – King Crimson ****
Moving Targets (1976) – Flo & Eddie ***½
Take in a Show (1976) – Ronnie D’Addario ****½
A Very Short Dream (2015) – Ronnie D’Addario ***
Do Hollywood (2017) – The Lemon Twigs ***½
Titanic Rising (2020) – Weyes Blood ****
Let It Be 50th Anniversary Super Deluxe Edition (1970/2021) – The Beatles ***½
Bulé (2017) – Adam Marsland ***
Optimist (2021) – FINNEAS ***½
Garden of Shadows and Light (2021) – Ryuichi Sakamoto & David Toop ***
Pacific Ocean Blue (1977) – Dennis Wilson *****
Chelsea Girl (1967) – Nico ***½
A Deeper Understanding (2017) – The War on Drugs ***
Elegant Gypsy (1977) – Al Di Meola ***½
Happier Than Ever (2021) – Billie Eilish ****