Gebakken lucht

Journaal #24: Lucht

Aan het begin van de week

De laatste week van de lente belooft een warme week te worden, mogelijk zelfs met enkele tropische dagen. Werk. Hardlopen. Verjaardag. Navelstaren.

Silence is easy
It just becomes me

Silence Is Easy, Starsailor

14/06/2021: De dag die je wist dat zou komen

Niets veranderd

Bijgepraat door een goede kameraad die onlangs zakelijk onaangenaam verrast werd. Het is een ongoing iets; hoe de hazen precies gaan lopen is nog onduidelijk. In het beste geval blijft er een wat wrange nasmaak. In ieder geval goed om te weten wat voor vlees er in de kuip zit.

15/06/2021

Alsof ik lucht ben. Goed, ik ben er even klaar mee.

Run #493 – Schema Terug naar 30
07:45u Interval run 3,5 km – 21:02 min. – Route Brandestraat – 17C, grijs
Ronde 4: 10HL/2WL/11HL
Goed.
Gemiddelde snelheid: 5’58″/km

De leestafel: Foreign Agent (2016) – Brad Thor

Uit de bibliotheek van Ton gesnaaid. In twee avonden gelezen. Een spannende pageturner, volgens min of meer vaste formule. Met good guys (USA! USA! USA!) en bad guys (IS, de Russen, Syrië, etc), een hoofdpersoon die ‘het’ in zijn eentje (oké, met een beetje hulp) oplost, een dot racisme en wat twijfelachtig cynisme. Ik zag later dat de schrijver hangt aan de rechterflank van het Amerikaanse politieke landschap, wat me bepaald niet verbaast. Enfin, aardig boek.

16/06/2021

17/06/2021

Run #494 – Schema Terug naar 30
07:45u Interval run 3,6 km – 22:02 min. – Route Prinsenpolder – 23C, wêrrum
Ronde 4: 10HL/2WL/12HL
Amai. Warmer dan ik dacht. Gecontroleerd loopje. En een waar zweetfestijn, dat ook na de douche vrolijk doorgaat. De eerste liter water zit er voor tienen al in.
Gemiddelde snelheid: 6’06″/km

De broer meldt zich vanuit het sfeervolle Dordrecht: prik één is gezet.

Het HEMA gevoel

De wind voert de geur van rookworst mee. Bij de slager hiernaast wordt vlees gekookt of gerookt of zoiets. Mijn gedachten dwalen af naar midden jaren tachtig, toen ik op het oude Markenhage in het centrum van Breda zat, en we tijdens pauzes en vrije uren door de binnenstad zwierven. Het HEMA gevoel.

Kopen buiten de EU

Vroeger kon je gewoon iets in het VK kopen zonder dat je met invoerrechten en BTW-heffing te maken kreeg. Nu, na Brexit, is dat anders. Nu betaal je over de douanewaarde invoerrechten (vanaf 150 euro) en BTW (vanaf 22 euro) plus inklaringskosten (afhandelingskosten) voor de behandeling van de invoer.

En vanaf 1 juli worden die regels verder aangescherpt, en ongetwijfeld ook gehandhaafd. Dan betaal je namelijk altijd BTW en inklaringskosten. Daarmee wordt dat spotgoedkope prulletje uit China ineens een stuk minder spotgoedkoop. Of in mijn geval die componentjes die ik geregeld koop (kocht) voor mijn pedaalbouwprojectjes.

Wat vind ik daarvan? Nou, eigenlijk wel goed. Want als ik iets in NL koop, betaal ik BTW. En in de prijs van wat ik koop zitten de administratieve kosten verwerkt. Dus als ik dan van buiten NL/EU koop, is het gelijke monniken gelijke kappen. Het is ook jammer, want het maakt het allemaal een stuk duurder.

In ieder geval is het verstandig om even goed na te denken voor je iets buiten de EU koopt. Want met invoerrechten, BTW en inklaringskosten kan wat je koopt een stuk duurder zijn dan je dacht.

18/06/2021

Lucht

Persconferentie

Te vroeg.

19/06/2021

Run #495 – Schema Terug naar 30
09:45u Interval run 3,8 km – 23:03 min. – Route Witteweg – 18C, grijs
Ronde 4: 10HL/2WL/13HL
Beter weer om te rennen.
Gemiddelde snelheid: 6’06″/km

Hondenoren

De custom handwound Classic ’61 P90 pickups die ik heb laten maken voor mijn Epiphone Casino zijn binnen, na een weekje overnachten bij de douane. Volgens Jaime zijn de pots en zo van goede kwaliteit, dus in principe hoef ik alleen de pickups maar te vervangen. Dat betekent dat de twee volumepots los moeten en alleen daar gesoldeerd hoeft te worden.

Ik heb een redelijk beeld van hoe en wat. Maar omdat ik een beetje opzie tegen het gepriegel (geloof me, een gepriegel, dat gaat het zeker worden – alles moet via de f-holes, en die f hier niet alleen voor ‘forte’) oriënteer ik me eerst maar eens op YouTube. Leren van andermans missers (het is verbazingwekkend hoe mensen prutsen én dat dan nog op YouTube plaatsen ook) en eventueel handigheidjes opdoen.

Binnenkort in dit theater.

FZ

Ook binnen is Zappa ’88: The Last U.S. Show, een dubbel cd van de laatste show die Zappa in de VS speelde. Zeker geen perfecte show en door de actualiteit en politieke inhoud gedateerd. Wel goed gemixt (beter dan wat FZ met de opnames van 1988 deed) en warm klinkend. De eerste 1988 release die niet door FZ zelf is samengesteld. Hopelijk volgt er meer van 1988, met name van de Europese toer, die minder politiek, meer instrumentaal en stukken avontuurlijker was. De kartonnen cd wallet is van flutkwaliteit – het karton scheurt als ik een cd probeer los te wrikken.

Geen release voor het grote publiek. Wil je de 88 band in al zijn glorie horen, koop dan The Best Band You Never Heard In Your Life. Die is door FZ samengesteld en geëdit, actueler en interessanter, en beter. Voor (het hoofdzakelijk instrumentale) Make a Jazz Noise Here geldt hetzelfde, alleen is die misschien meer iets voor gevorderde luisteraars.

Register & Vote
geëmbed van lynngoldsmith.com
geëmbed van lynngoldsmith.com

Jam

Van inmiddels 23 jaar geleden… Klinkt verbazingwekkend fris. Een beetje druk, jongere Tal.

Breda Jam

Recorded during a jam in October 1998 at ‘t Klapcot, Breda. Mixed and edited some time later by Christian. Forgotten all about this until today. A bit of mastering, and that’s about it.

The three of us had never played together. CH and MG met an hour or so before we entered the rehearsal room. And MG and I had not played together in over three years. You will hear quotes from Zoot Allures, Chalk Pie, Heavy Duty Judy, Shine On You Crazy Diamond, and some other stuff. I remember that it was a fun night.

Bass guitar: Martijn Gabriëls
Drums: Christian Heilman
Guitar: Antal Adriaanse

Recorded: October 1998 (straight to DAT) @ ‘t Klapcot, Breda
Mixed and edited by Christian Heilman, early 1999
Mastering: AA @ Studio Tal October 2014
© all rights reserved

Pedalen van Tal: Cornish G-2

Deze lag nog te wachten om te worden gedocumenteerd. Dus bij deze.

Begin dit jaar bouwde ik de Cornish SS-2 Soft Sustain Overdrive. Dat bleek een behoorlijke vette overdrive te zijn. Op het lijstje stonden ook de Cornish ST-2 (een doorontwikkelde Colorsound Overdriver – ligt te wachten, komt eraan) en deze Cornish G-2 distortion/sustainer. Pedaaltjes die ik wilde bouwen, voor de heb. En als ik ze in de praktijk kan gebruiken is dat mooi meegenomen.

Cornish G-2
Meer over de Cornish G-2 (klik/tap om te openen)

Cornish G-2

Pete Cornish werkt vooral voor de groten der aarde: David Gilmour, Paul McCartney, Brian May, Andy Summers, Jimmy Page en een boel anderen. Hij bouwt pedalen, effect boards, effect racks, routing units, rigs, kabels en ander spul. Duur spul. Hij is bepaald niet bescheiden. En hij beschermt zijn werk vrij krampachtig, onder meer door circuits met zwarte verf of -erger nog- met epoxy te bedekken zodat niet te achterhalen valt welke componenten gebruikt zijn en hoe het schema eruitziet. Zijn producten zijn kostbaar. Hij houdt rekening met alle mogelijke storingen, zowel in als buiten zijn producten. Alles is groot en vrij lelijk. Had ik al gezegd dat het allemaal duur is? En hij heeft zijn eigen mystiek gecreëerd (sorry, dat woord gebruik ik bij hoge uitzondering) en daarmee een eigen markt. Duur.

Wat alle Cornish pedalen gemeen hebben is dat ze gebouwd zijn voor rock arena’s. Dus flinke versterkers en bruut volume. Dat betekent ook dat wat door een rijtje Hiwatts goed klinkt door een oefenversterkertje als poep kan overkomen.

De Cornish G-2 is een Big Muff Pi variant met een licht aangepaste tonestack, germanium diodes en twee (!) uitgebreide buffers. Ik heb al een paar Big Muff’s, en een paar van Big Muff afgeleide pedaaltjes. Dus we gaan vergelijken.

Cornish G-2

De bouw

Zoals je op de foto ziet is er niet bar veel ruimte. Dus voor ik ga boren, wil ik zeker weten dat het gaat passen. Op tweede pinksterdag gaan de 43 weerstandjes op het pcb, de dag erop de rest van de componentjes. Voor de zes transistors en 2x twee diodes plaats ik zoals altijd sockets, om ze niet bij het solderen te beschadigen en zodat ik ze kan verwisselen voor iets anders (zie verderop).

Ik schreef eerder al over de problemen met het artwork en meer in het bijzonder het waterslide decal papier. Dat is inmiddels opgelost. Alleen is de enclosure een beetje smoezelig. Jammer, maar ik was er inmiddels wel een beetje klaar mee.

Dus gaten geboord, enclosure gelakt, artwork erop en afgelakt. Dan is het inmiddels 6 juni. De afbouw is verder een fluitje van een cent. Alleen een beetje priegelen.

Resultaat

Ja, da’s een lastige. Want de diodes die in de G-2 gebruikt worden zijn 1N34A germaniums. Die worden niet meer gemaakt. Ze zijn nog wel verkrijgbaar, alleen worden ze wat prijzig. Ik ga nog op zoek naar die 1N34A diodes, al is het maar om ze eens te horen. Meegeleverd zijn OA1154 germaniums. De stelling is geloof ik dat het niet uitmaakt welke germaniums erin gaan.

Nou, dat maakt wel wat uit. Want waar ik een behoorlijk vette distortion verwacht, krijg ik een gematigde overdrive. Bovendien komt het volume niet boven unity gain. Als ik de ene set OA1154 diodes vervang door twee rode ledjes is er meer volume en meer gain. Misschien niet zoals Cornish het bedoeld heeft. Het klinkt mij in ieder geval beter in de oren. Dus voorlopig blijft het zo.

Die twee buffers (voor en na) zijn standaard voor Cornish pedalen. Een belangrijk onderdeel van het effect. Maar niet iedereen houdt van buffered bypass. Daarom is er een schakelaar die er true-bypass van maakt.

Het is een vrij complex effect. De Cornish G-2 gaat van warme overdrive naar fuzz achtige distortion. Hij zingt en sustaint. Het is even zoeken naar de juiste balans, zeker tussen sustain (gain) en tone.

#056

20/06/2021

Aan het einde van week #24

Een week waarover meer te vertellen valt, iets wat ik hier niet ga doen. Zwijgen is verstandiger.

Antal

Instagram: @antaladriaanse
Facebook: @antaladriaanse


#NowPlaying

Zonder toelichting, alleen een waardering (die wekelijks kan veranderen).

*= bah | **= mwah | ***= oké | ****= aanrader | *****= top | *****=verplicht luisteren

Go Insane (1984) – Lindsey Buckingham ****
Wake the World: The Friends Sessions (1968/2018) – The Beach Boys ***½
The Lost Septet (2020) – Miles Davis *****
Zappa ’88: The Last U.S. Show (2021) – Frank Zappa ***
Church Street Blues (1983) – Tony Rice ***½
Happy Traum (1999) – Daryll-Ann ***
No Gods No Masters (2021) – Garbage ***½