Rond

Journaal #18: Ineens is het groen

Aan het begin van de week

Geen plannen. Momenten van bezinning. En een paar dagen op de Parts Pro bus.

03/05/2021

12.000 dikke middelvingers naar coronazieken, nabestaanden, de zorg, de mensen die zich wél aan de afspraak houden, ondernemers, de samenleving, alles en iedereen, en vooral ook naar de eigen naasten. Het kabaal bij de Arena moet op de IC van het AMC te horen zijn geweest. Dom volk.

Versoepelingen? Eigen verantwoordelijkheid? Samen voor elkaar? We kunnen de luxe niet aan.

04/05/2021

Regen. Dat en een fysiek ongemakje weerhouden me van sporten.

Mam

Denkend aan ons mam, op haar 82e geboortedag.

Mam

De leestafel

In één niet al te lange zit uitgelezen: KliFi (2021) van Adriaan van Dis. Valt tegen. Een licht dystopisch boek dat zeker aan het begin wat geforceerd is en verderop een beetje blijft hangen. De karakters, zowel hoofdpersoon als passanten, blijven oppervlakkig, bijna karikaturaal. Af en toe geestig, cynisch en scherp. En een paar interessante aanknopingspunten. Van Dis komt nooit echt tot de kern. Dat is jammer. En niet voor het eerst.

Dodenherdenking


Een stille avond met pa en de broer. Zoals elk jaar kijken we samen naar de Dodenherdenking op de Dam. Dit jaar met een mooie en persoonlijke toespraak van André van Duin. Ik mis mijn moeder.

05/05/2021

De eerste van drie dagen op de Parts Pro bus. Voor de toevallige passant: sinds een paar jaar ben ik de vaste invalchauffeur voor de onderdelenbezorging van een grote autodealer in Breda. Er hangt een lichte zweem van nepotisme omheen, want de broer is bij dit bedrijf werkzaam als senior parts manager en hij huurt me in. Ik doe mijn werk goed, zij kunnen op me rekenen, iedereen tevreden.

Het is rommelig en er hangt een sfeertje. En iemand heeft een olieboer toestemming gegeven om voor ‘mijn’ deur te gaan staan, en die knakker blijft daar een half uur de deur blokkeren, zodat ik niet kan laden. Plan B: laden voor de eerste paar adressen, dat bezorgen, en dan terug voor de rest. Alleen kost dat weer extra tijd. Ach ja. Een flinke dag.

Hazeldonk

06/05/2021

Opnieuw rommelig en een sfeertje. De broer heeft het gisteren nog een beetje toegelicht, dus ik begrijp het wat beter. De werkgever/manager in mij wil van alles zeggen en doen, gelukkig voor de betrokkene ben ik hier niemand. Gevolg is wel dat ik ruim twee uur later dan ‘normaal’ terug ben. Inclusief een zeer zeldzame fout van mijzelf (“ik maak geen fouten”), die overigens snel en goed opgelost is. Goed man, dan staat het nu 5-1.

Nieuw adres in Goes. Leuk meisje in Goes. Morgen weer naar Goes. Goede ontwikkeling.

Louw Goes

Overigens, ineens is het lente, tussen Baarle Nassau en Alphen. De lucht kleurt blauw, het groen is groener, bomen hebben ineens bladeren en de wereld ziet er prettig uit.

Terug thuis wacht nog regulier werk. Om negen uur gaat het licht zachtjes uit. ‘t Is even wennen.

07/05/2021

Sneeuw. Op 7 mei.

Nou, drie dagen achter elkaar rommelig en sfeertje, dat is niet best. En dus weer met een flinke vertraging op stap. Lang geleden dat het zo druk onderweg was, vooral door vakantiegangers. Gelukkig lukt het om langs de files te rijden.

Ik doe mijn best overal de coronamaatregelen te volgen. Het valt me op dat lang niet iedereen daar bewust mee bezig is. En in Baarle Nassau lijkt COVID-19 niet te bestaan. Ik was mijn handen nog een keertje extra.

Schijf

Net als gisteren is het genieten van de mooie kleuren, zeker als ik van de snelweg af ben. Ossendrecht rond de middag, later van Baarle-Nassau via België naar Zundert en dan van Zundert via Schijf naar Roosendaal. Alles geregeld. De bus heeft de 100.000 gehaald! Ondanks het lampje.

Genoten. Beste dag van de drie. En volgende week vrijdag weer verder. De nazit met de broer, ook altijd goed.

Snel nog even mijn eigen bus aftanken (€ 1,399 per liter!). Alleen wil het tankklepje niet open. Stilstandschade. Of ouderdom. Of -meest waarschijnlijk- Frans vernuft. Gelukkig is de broer nog in de buurt. Die heeft meer zicht op de vreemde bedenksels van de Créateur d’Automobile. Een mechaniekje wil niet meewerken met de centrale vergrendeling. Bij een normale auto is er dan een backup hendeltje, palletje of touwtje. Mais non, pas ici. Dus verklaart de broer het tankklepje tot nader order ‘vrijgesteld’ van vergrendeling: krak. Glok glok glok: 83 euro diesel. Om zeven uur thuis.


Post van de overheid. Nee, nog geen uitnodiging voor vaccinatie. Zelfs geen idee wanneer dat ongeveer gaat gebeuren. Eerder juni dan mei, denk ik. Tot die tijd blijft mijn wereld klein. Prutsers!

08/05/2021

Het zal je niet verbazen dat ik om zes uur wakker ben. Gelukkig lukt het om de slaap weer te vatten, zij het voor een uurtje of anderhalf. Opstaan? Om half acht? Op zaterdag? Het regent. Morgen. Luiwammesen. Het is een prima dag voor de witte was. En voor de F1 kwalificatie in Barcelona. En een paar dingetjes die zijn blijven liggen.


Man man, het voelt aan en ziet eruit als een herfstdag in november of zo. En morgen wordt het 26C?

Pedalen van Tal: Crunch Box – OD

Toen ik de materialen voor deze Crunch Box – OD bestelde, wist ik eigenlijk maar half wat voor overdrive het was. Of beter, ik wist niet dat dit een stack-in-a-box was, ofwel een Marshall-in-a-box. Die heb ik er al een paar: de Friedman BE-OD, de Dirty Harry – AT+, en met een beetje fantasie ook The Guv’nor Drivemaster. Elk heeft z’n eigen kenmerken en plussen en minnen. Nu dus deze Crunch Box – OD.

Crunch Box - OD
Meer over de Crunch Box - OD (klik/tap om te openen)

Crunch Box

De Crunch Box – OD is gebaseerd op de MI Audio Crunch Box en de Super Crunch Box v2 (uit Australië), verwant aan de JHS Angry Charlie en de JHS AT+ (Angry Andy Timmons) (die min of meer van de MI Audio Crunch Box waren afgeleid). British-voiced staat er dan bij, waarmee Marshall bedoeld wordt.

De bouw

Ik schreef vorige week al over dit project. De assemblage van de pcb (printplaat) vond plaats op 29 april, de verdere assemblage deed ik een paar dagen later. Dat had te maken met een enclosure (box) die ik van een eerder project had overgehouden en wilde hergebruiken, wat met enig pas- en meetwerk gepaard ging. Inmiddels is de enclosure aangepast, opnieuw in de lak gezet en voorzien van artwork. Dus laatste kleine dingetjes, testen en afsluiten. Dat was dinsdag. Vandaag is er tijd om te documenteren.

In de enclosure zit eigenlijk een boorgat te veel. Dat zou ik kunnen wegwerken. Maar omdat deze Crunch Box – OD met twee leds als clipping diodes werkt, lijkt het me wel aardig om die leds (die gaan branden als ze belast worden) aan de buitenkant zichtbaar te maken. Dat betekent wel dat de leds bedraad moeten worden.

Even iets over leds als diode. Een diode geleidt stroom in één richting, vanaf een bepaalde waarde (doorlaatspanning, ofwel forward voltage (Uf)). Een led (light emitting diode) is een diode die daarbij licht uitstraalt. In pedaaltjes worden diodes onder andere gebruikt voor clipping (het aftoppen van de geluidsgolf, waardoor vervorming ontstaat). Elke kleur led heeft een andere doorlaatspanning en daarmee een iets ander karakter. Rood (Uf 1,8) heeft bijvoorbeeld minder headroom dan blauw (Uf 3,2).

Ik soldeer die clipping diodes al een tijdje niet meer rechtstreeks op het pcb. In plaats daarvan plaats ik sockets waarin ik de diodes kan vastklemmen. Zo kan ik verschillende diodes uitproberen. En hier dus leds.

Voor deze uitvoering heb ik groene leds gekozen. Deze hebben een forward voltage van 2,2. De leds zijn dus bedraad. Aan het draadeind heb ik twee pinnetjes bevestigd zodat ze eenvoudig in en uit die sockets gehaald kunnen worden.

De assemblage gaat vlotjes. Geen gekke dingen, buiten wat ruimtegebrek bij de jacks. Wel heb ik de polen van de presence knop omgedraaid, want die bleek tegen de klok in te werken. En polen van de tone knop zaten een van de leds in de weg, dus die heb ik losgehaald en bedraad. Voor een beetje improviseren draai ik mijn hand tegenwoordig niet meer om.

Crunch Box - OD

Resultaat

Dit is er eentje in de categorie ‘van dik hout planken zagen’. Het is best lastig om dit soort pedalen met elkaar te vergelijken. Elk pedaaltje heeft zijn eigen karakter en zijn eigen nuances (of gebrek daaraan). Dus ga ik uit van het pedaaltje an sich.

De Crunch Box – OD kan van warme lichte overdrive naar snoeiharde scherpe distortion, met heel veel ertussenin. Eerlijk gezegd ben ik aangenaam verrast. Het pedaaltje werkt intuïtief, nodigt uit om te spelen, en om te blijven spelen. Iets wat ik met bijvoorbeeld de Dirty Harry – AT+ minder heb. Maar die klinkt weer anders en heeft ook weer z’n eigen dingetjes.

Ik heb trouwens ook blauwe leds geprobeerd. Die geven inderdaad meer headroom (ze vervormen later) en klinken voller. En ook -nog- harder. Ik denk dat ik die ook ga voorzien van draadjes en pinnetjes, net als de rode leds. Altijd handig.

#052

En dan is het 8 uur ‘s avonds en staat er ineens 18 graden op de barometer. Leg het mij maar uit.

Yoko

Goh, ik had al heel wat gehoord over alle ellende waarmee Yoko Ono door de jaren heen te maken heeft gekregen. Dit (bijzonder goed geschreven en ook voor niet Lenono-ingewijden boeiende) relaas over de jaren 1980-1983 lezende, blijkt het nog erger te zijn geweest.

Vanaf het moment dat ze in 1968 John Lennon’s grote liefde werd, is Yoko Ono door vrijwel iedereen door het slijk gehaald, inclusief openlijk racisme, de meest vreselijke beschuldigingen en nauwelijks te weerleggen framing. Vervolgens is haar man vermoord. En alsof het allemaal nog niet traumatisch genoeg is, volgt er verraad en bedrog door de ene na de andere vertrouweling.

Dit verhaal loopt tot 1983. Nog steeds, veertig jaar verder, zwermen de gieren boven het Dakota. Wat een leven…

09/05/2021

Wij deden thuis nooit aan Moederdag. Mam was dan net jarig geweest. Dus Moederdag voelde als mosterd na de maaltijd. En uit solidariteit deden (en doen) we ook niets aan Vaderdag (wat sowieso minder voorstelt). Wij zijn niet zo van de feestdagen.

Dat gezegd hebbende:

Fijne Moederdag, lieve moeders!

Net als voor mij is Moederdag niet voor iedereen een feestelijke dag. Ik denk aan jullie. Veel liefs.

Fijne Moederdag

Run #483
11:30u Ochtend run 2,8 km – 17:35 min. – Route Witteweg – 19C, licht bewolkt
Met tegenzin. Nog steeds. Achteraf voelt het toch wel goed. Het is alsof ik helemaal opnieuw moet beginnen. Ach, dan doe we dat maar.
Gemiddelde snelheid: 6’16″/km

Aangename temperatuur, maar ook buien, onweer, wind. Het plan om na het late ontbijt en voor de F1 even wat in de tuin te doen, gaat de kast in. De bonte was draait. Een paar draadjes solderen. En dan gaan we racen.

F1 Barcelona: een circuit waar Red Bull het altijd aflegt tegen Mercedes. Spannend, van begin tot (bijna) eind. Een tweede plaats is maximaal resultaat van Verstappen. En die Hamilton blijft bizar goed. Over twee weken Monaco. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Toch nog even de tuin in. De zon schrikt ervan.


Lief berichtje van een goede vriendin. Die trip naar MI stellen we al te lang uit. En ook dit jaar gaat het niet gebeuren. Klote vleermuis!

Aan het einde van week #18

Drie welkome dagen achter het stuur van de Parts Pro bus. Even weg van kantoor, onder de mensen, meedoen met de wereld. Ineens is het groen, dus is er volop te genieten. Tussen Hemelvaart en Pinksteren sta ik opnieuw ingepland.

Komende week een korte week. De tuinman komt. En vrijdag weer een ritje. Gekkenhuis…

Antal

Instagram: @antaladriaanse
Facebook: @antaladriaanse


#NowPlaying

Zonder toelichting, alleen een waardering (die wekelijks kan veranderen).

*= bah | **= mwah | ***= oké | ****= aanrader | *****= top | *****=verplicht luisteren

Chemtrails over the Country Club (2021) – Lana Del Rey ***
Teenage Dream (2010) – Katy Perry ***½
Prism (2013) – Katy Perry ***½