de week van tal #49

de week van tal #49

In juli 2017 ben ik begonnen met hardlopen. Om een beeld te houden van de voortgang (en als stok achter de deur) houd ik sindsdien de trainingssessies in deze wekelijkse afleveringen bij. Inmiddels is het ook een kapstok voor andere zaken die zoal spelen. Voor wie het interesseert.

Aan het begin van de week

De laatste week van de NRC-training. Blij dat het er bijna op zit. Ik denk wel dat ik snel weer aan een nieuw trainingsschema ga beginnen. Maar ik ben er nog niet uit of de nadruk op hardlopen of op work-outs komt te liggen. Repetitie met YTMIDM. Werk. Dat dus.


03/12/2018

Blaffende honden bijten niet. Maar dat wil niet zeggen dat ze vanaf zes uur onophoudelijk mogen blaffen. Grrr…

08:00u: Fitter #33 Work-out – Ultieme crush – Intensiteit: laag – Niveau: beginner (ca.30 min.)
Eens in de zoveel tijd vraagt de NRC-app of het schema mag worden bijgewerkt. Zoals vanmorgen. Aanvankelijk staat er een vrij lichte work-out gepland. Na het bijwerken blijkt deze echter vervangen door de ‘Circuit breaker‘. Inderdaad, die van gisteren. Dat was geen daverend succes. En dan meteen nog een keer? Ik dacht het niet. In plaats daarvan kies ik uit het setje ‘Aanbevolen voor jou‘ de work-out ‘Voor je core‘. Die heb ik al eens eerder gedaan, o.a. aan het begin van deze ‘Fitter worden’ serie, en dat lijkt me voor vandaag wel een goede work-out.

En een goede work-out, dat is het dan ook. Met de flexibiliteit gaat het goed, en ook de moeilijkere oefeningen lukken aardig. Onhandige draai met mijn linkerhand, iets met duim en au. Buiten dat, een best begin van de week.

Ochtend lopende zaken, middag schrijven. En dan door naar ‘t Wild. Met een hoofd vol kabaal.

Nou, dat was niet zo best. En ik bevond me in goed gezelschap. Ach.

Een nuttig gesprek om de avond mee af te sluiten.

M. Zes jaar alweer. Zo zijn er in november en december inmiddels aardig wat dagen die een speciale betekenis voor me hebben.

04/12/2018

Laat in bed, vroeg wakker. Veel drukte.

08:15u: Fitter #34 Looptraining #221 – Herstel run – 30 min. – Route Wildestraat/De Linie/kerk 5,2/5,5 km – 5C, zon, bewolkt
De ochtend na een repetitie, dus het gaat vlotjes. Gemiddelde snelheid 5:45/km. Fijn weer om te lopen. En fijn om weer te lopen.

Net als gisteren, eerst de lopende zaken, daarna een paar uur schrijven. In de middag naar een bevriende zakenrelatie die met een flink probleem zit. Een andere kijk, gezond verstand, overzicht. Ik hoop dat hij er iets mee kan.

Het is vandaag de 25e sterfdag van Frank Zappa.

05/12/2018

Godallemachtig! Om half drie klaarwakker. Om half acht verre van wakker.

Van de ‘Fitter worden‘ training mag ik rusten. Het plan voor vandaag: maandfacturering, schrijven, de was. Daarna gas eraf.

De middag door met... (Klik/tap op de balk)

Betty Everett

Je kent Betty Everett als degene die “The Shoop Shoop Song (It’s in His Kiss)” als eerste de hitparade in zong. Dit album “There’ll Come a Time” is van later, nog steeds poppy, maar met meer soul. Lekker plaatje.

Fontella Bass

Fontella Bass had een enorme hit met “Rescue Me“. Dit “Rescued: The Best Of Fontella Bass” is een mooie compilatie van een aantal van haar singles voor Chess Records.

Lester Bowie

Fontella Bass was getrouwd met Lester Bowie, met wiens band Art Ensemble Of Chicago ze begin jaren zeventig enkele platen opnam. Dit “Art Ensemble Of Chicago With Fontella Bass” is een in Parijs opgenomen free jazz plaat, met veel percussie, kleuren en ideeën. Improvisatie. Weinig geneuzel. Een soundtrack zonder film. Zoiets.

Miles Davis

We blijven in Frankrijk, we blijven bij Fontana (al is het nu het platenlabel Fontana), en we blijven bij jazz: Miles Davis. “Ascenseur pour l’échafaud” is de soundtrack van de gelijknamige film van Louis Malle uit 1958. Er zijn twee versies van de soundtrack: de 26 minuten durende originele uitgave en deze 78 minuten durende complete soundtrack. Oui oui.

Zo.

Nou lekker: ik kan nog steeds mijn linkerduim niet goed om de hals van mijn gitaar klemmen.

06/12/2018

Spreken en zwijgen.

08:15u: Fitter #35 Looptraining #222 – Duurloop Herstel run – 29:34 min. – Route Wildestraat/De Linie/kerk 5,0/5,5 km – 11C, miezerig
Eigenlijk weet ik het al voordat ik de deur uitga: die duurloop van elf en halve kilometer gaat het niet worden. Ik zou zo’n anderhalf uur onderweg zijn (incl. uithijgen en uitzweten) en dat is meer iets voor een vrije dag. Het miezerige weer haalt de laatste twijfel weg. Vijf kilometer is ook mooi. Mijn tempo kakt na de eerste kilometer wel wat in. Een beetje spanning in mijn kuiten. Gemiddeld snelheid komt uit op een netto 5:55/km. Vies weer. Goed gevoel.

En daarmee zit deze ‘Fitter worden‘ training erop. Negen weken, twaalf work-outs, 23 runs, 99,99 kilometer. Twee conclusies: 1) goed voor lijf en leden; en 2) de opbouwcurve blijkt aan het einde iets te stijl voor Tal.

All The World Is Green

Och ja, Michel Spekkers. Lang geleden eens mee staan praten. Kennelijk onverbeterlijk. Een goedbedoeld advies aan mensen die met hem van doen (of te doen) hebben: hard wegrennen.

Even op de koffie bij een nieuwe klant. Project #1 loopt, naar tevredenheid. Project #2 zit in een pijplijn. Wellicht volgt er meer. Mooi.

Daarna nog een paar uur schrijven, schaven, schrappen en weer schrijven.

07/12/2018

Geen idee wat ik vannacht gedaan heb. Als ik wakker word, zit er iets niet goed in mijn linkerbovenarm. Een beetje oppassen dus.

Het plan is om -als het even kan- elke dag iets aan sport te doen, in ieder geval tot ik aan een nieuwe trainingsschema begin. Vandaag wordt het een lichte work-out.

08:30u: Work-out – Wake-up Warrior – Intensiteit: laag – Niveau: gemiddeld (ca.15 min.)
Eigenlijk wilde ik een yoga oefening doen, maar het lijkt me beter mijn arm te ontzien. Deze korte work-out gaat lekker. Wat aan de lichte en korte kant. Maar allee, ik zweet en ik hijg en ik pruttel, dus het zal wel goed zijn.

WordPress 5.0 is gereleased. Het zegt je waarschijnlijk weinig, maar het is het platform waarop deze -en vrijwel al mijn- websites is gebouwd. Elke X.0 update is een ‘major release’ en deze voert een -voor WordPress- vrij radicale nieuwe benadering door. Problemen hierbij zijn dat 1) de release enkele keren is uitgesteld en nu vrij gehaast voor de kerst alsnog is losgelaten; en 2) niet alle third parties hun shit voor mekaar hebben. Dus bij elke installatie van WordPress die ik in beheer heb, houd ik mijn hart even een beetje vast. De eerste paar updates gingen vrij vlekkeloos. Vanmorgen ben ik een uurtje bezig geweest om een site weer draaiende te krijgen. Ach ja, het hoort erbij.

Websites. Check dubbelcheck. Administratie. Schrijven. Behoorlijk gaar. Mooie muziek en eigen tempo.

De middag door met... (Klik/tap op de balk)

Chet Baker

Live In London“, Chet in 1983. Wat een monster!

08/12/2018

Een glimlach, een licht gevoel van nostalgie, en nog altijd diezelfde kriebel… Goedemorgen!

Linkerarm zit overigens goed in de kreukels. Zodanig dat ik het sporten maar even oversla vandaag.

Terug naar de teksten: de tweede ronde. Schrijven, schaven en schrappen.

De middag door met... (Klik/tap op de balk)

Jimmy Reed

Jimmy Reed At Carnegie Hall“. De titel van de plaat doet vermoeden dat het om een registratie van een optreden in Carnegie Hall gaat. Maar het is niet live en het is niet in Carnegie Hall. Dat maakt niet uit, deze compilatie uit 1961 biedt een mooi overzicht van Jimmy Reed’s werk tot dan toe. Als je wilt weten waar The Stones de mosterd vandaan hebben, ben je hier aan het goede adres. Onze goede vriend Willie Dixon is trouwens (nauwelijks) te horen op de bas.

Stevie Ray Vaughan

Via enkele omwegen (Willie Dixon, Stones, Clapton) kom ik op dit “The Sky Is Crying“, een kort na SRV’s dood door broer Jimmy samengestelde plaat met ‘kliekjes’. Lekkere kliekjes. Lang niet gedraaid. Wow!

Kenny Burrell

En van SRV (“Chitlins Con Carne”!) gaan we naar een andere gitaargrootheid: Kenny Burrell en diens “Midnight Blue“. Sjonge, wat een plaat.

En het is pas zes uur…

Vraagje: doe ik iemand een plezier met het delen van de muziek die ik draai? Laat een berichtje achter in de reacties.

09/12/2018

Gevangen in een droom.

Vies weer. Een beetje gammel. Geen zin. Ik draai me nog eens om.

In de middag het dak op om blaadjes bij de afwatering te verwijderen. Natuurlijk begint het te regenen als ik goed en wel bezig ben. Brrr…


Details 'Fitter worden' training (Klik/tap op de balk)

Fitter #33 Work-out – Flexibiliteit – Voor je core – Intensiteit: laag – Niveau: beginner (30 min.)
‘Perfect voor: Stabiliteit van core – Mobiliteit van heupen – Bewegingsvrijheid – Stabiliteit en balans’
Warming-up: 30 sec. knee hugs, 30 sec. tin soldiers, 90 sec. best stretch ooit (afwisselend), 60 sec. hurdle steps, 60 sec. walkouts
Stabiliteit en balans: 2x 30 sec. runner touches, 2x 30 sec. airplanes, 2x 30 sec. leg balance met toe reach, 20 sec. herstel
Mobiliteit van heupen: 60 sec. achterwaartse lunge reaches, 60 sec. seesaw lunges, 60 sec. hip cradles, 60 sec. zijwaartse hip openers, 20 sec. herstel
Mobiliteit van bovenlichaam: 2x 30 sec. zijwaartse T-stretch, 60 sec. hip twisters, 30 sec. T push-ups, 20 sec. herstel, 30 sec. dynamische borst stretch, 60 sec. inch worms
Stabiliteit van core: 2x 30 sec. hip burners, 60 sec. plank saws, 60 sec. pendulum met de benen, 60 sec. bird dogs, 60 sec. dead bugs, 20 sec. herstel
Cooling-down: 2x 30 sec. onderrug stretch, 2x 30 sec. figure four stretch, 60 sec. quad rockers

Fitter #34 Run – Herstel run (4,5 km)
‘Rustig kilometers maken om te herstellen van -of je voor te bereiden op- intensievere work-outs’
Afstand 4,5 km, gemiddelde snelheid: licht (?/km)

Fitter #35 Run – Duurloop (11,5 km) Herstel run (5 km)
‘Met elke kilometer bouw je fysieke en mentale kracht op door langere afstanden af te leggen op je eigen tempo’
Afstand 11,5 5,0 km, gemiddelde snelheid: comfortabel (?/km)


Losse work-outs:

Work-out – Wake-up Warrior – Intensiteit: laag – Niveau: gemiddeld (15 min.)
‘Perfect voor: Coretraining – Mobiliteit van onderlichaam’
Warming-up: 30 sec. achterwaartse lunges, 50 sec. walkouts
Flexibiliteit 1: 60 sec. beste stretch ooit, 60 sec. walkout naar push-up, 30 sec. hip lifts, 40 sec. judopush-ups, 2x 30 sec. hip lifts been, 40 sec. judopush-ups, 2x 30 sec. hip lifts been
Core: 40 sec. pendulum met de benen, 30 sec. high plank, 40 sec. pendulum met de benen, 30 sec. high plank
Flexibiliteit 2: 30 sec. knee hugs, 20 sec. dynamische borst stretch, 50 sec. zijwaartse lunges, 50 sec. achterwaartse lunge reaches


09/12/2018: Aan het eind van week #49

Hopelijk ziet deze DWVT er qua opmaak een beetje fatsoenlijk uit. Het is de eerste in de nieuwe Gutenberg opzet. En het is nog wat zoeken.

Het is een week geworden van veel denkwerk. Het kost moeite om overzicht te vinden en te houden. Maar inmiddels ben ik een stuk verder.

Komende week begint met een dagje Parts Pro voor de broer. Hoewel de week niet volgepland is, houd ik rekening met een aantal drukke dagen. Inclusief repetitie en optreden met YTMIDM. Voor het laatst, in ieder geval dit jaar.

Antal

Instagram: @antaladriaanse
Facebook: @antaladriaanse