de week van tal #25

de week van tal #25

In juli 2017 ben ik begonnen met hardlopen. Om een beeld te hebben van de voortgang van mijn looptraining houd ik hier per week de trainingssessies bij. En soms schrijf ik over andere dingen die spelen. Plus wat er zoal ter tafel komt.

Aan het begin van de week

Aflevering 25 van deze serie, week 50 van mijn looptraining.

Sporten: de derde week van mijn work-out training. Het gaat goed. Ik combineer de work-outs met het hardlopen. Zes op zeven dagen sporten. “Jij Tal?” Ja joh…

De week zelf? Repeteren met YTMIDM, lopende zaken, werk, studeren.

(HL=hardlopen, WL=wandelen – warming-up en cooling-down = 2x 1,5WL)


18/06/2018

Hersteldag

Gespannen. De hele dag. En ik weet niet waarom.

Wild rose

Zucht…

 

19/06/2018

Elk antwoord weer een vraag.

Hetzelfde gevoel als gisteren.

07:30u Work-out #11 Kracht – Rustig aan (34 min.)
Deze keer allemaal bekende oefeningen. Die lunges en airplanes blijven wat stuntelen; soms is het wat moeilijk om m’n evenwicht te houden. Fijn dat deze work-out in eigen tempo gaat, dus geen gejaag. Een goede work-out om straks met enige regelmaat te blijven doen. Qua inspanning en uitdaging volgen de oefeningen elkaar goed op. En aan het eind weet je echt wel dat je een work-out hebt gedaan. Goedemorgen!

Hierna volgen er nog drie en dan zit dit schema erop. Ik ben aan het bedenken wat het volgende gaat zijn. Misschien tot 1 juli alleen hardlopen, en dan weer vier weken een combi van work-outs en hardlopen. In augustus zal er een week of drie minder gelegenheid zijn om overdag te sporten (de schoorsteen), dus dan zal het waarschijnlijk bij een paar keer per week hardlopen blijven.

Appeltje geschild: ik heb me nog één keer kwaad gemaakt en een klaar-is-klaar bericht verzonden. Nee, ‘t lucht niet op. Daarvoor is er te veel gebeurd.

Repetitie met YTMIDM. Rommelig.

De nacht in met: Otis (Klik/tap op de balk om te openen)
Otis Redding. Eén van de grootste soulzangers ooit. De belangrijkste vertegenwoordiger van de Stax-sound. Een dijk van een songschrijver. Een groot performer. Hij stond op het punt om door te breken bij een breder (lees: blank) publiek toen hij eind 1967 omkwam bij een vliegtuigcrash. Slechts 26. Zo’n typisch “wat als…” verhaal. Een groot verlies voor de muziek.

De compilatie ‘The Very Best of Otis Redding (Vol. 1)‘ is een prima begin om ‘s mans werk te leren kennen.

Hoewel Otis Redding meer een single dan album artiest was, zijn dit drie essentiële albums: ‘Otis Blue: Otis Redding Sings Soul‘, ‘Complete & Unbelievable: The Otis Redding Dictionary of Soul‘ en (postuum verschenen:) ‘The Dock of the Bay‘. Live is dit een goed begin: ‘Live in Europe‘. (NB alles linkt naar Spotify)

 

20/06/2018

Het ligt altijd aan iets of iemand anders…

Geen oog dichtgedaan. Het blijft stil.

08:00u Looptraining #158: 32HL (32/35 min.) Route Oud Drimmelen. 5,7/6,0 km. 16C, bewolkt
Dat rondje Oud Drimmelen tegen de klok in van een week of anderhalf terug is me goed bevallen, dus vandaag weer. Hard van start, 5:34 over de eerste kilometer. Vanaf Oud Drimmelen heb ik wind tegen. Het waait niet hard, maar net voldoende om me een beetje af te remmen. Ach. Met gemiddeld 5:39/km ben ik dik tevreden. Mijn één na snelste vijf kilometer. En ik laat een deel van mijn chagrijn achter in de polder. Ook fijn.

Jump Around
Pack it up, pack it in, let me begin…

Brian
Ik kan niet in woorden uitdrukken wat Brian Wilson voor mij betekent. Ga het ook niet proberen. Zijn oeuvre spreekt voor zich.

Brian is vandaag jarig. 76 jaar. Love & Mercy, Brian!

En als de engeltjes het zingen, pinkt Tal een traantje weg:

 

21/06/2018

Opnieuw een korte nacht. Zelfde decor, ander gezicht.

Als ik de NTC app open, moet eerst het schema worden bijgewerkt. Deze work-out blijkt naar morgen verplaatst, en work-out #13 is een andere geworden. Maar ja, wat ga ik vandaag dan doen? ‘Niets’ is geen optie; ik ben behoorlijk gefrustreerd de nacht uitgekomen, en afreageren sporten is geen slecht idee. En de work-out die nu ineens naar morgen is doorgeschoven, is een korte intensieve benchmark. Dus die ga ik doen. Vandaag. Nu.

07:30u Work-out #12 Start Up Benchmark (9 min.)
Al is het een korte work-out, het is best een pittige. Hoge hartslag. Buiten de zijwaartse lunges is er weinig ruimte of tijd om te herstellen. Ongetwijfeld is dat ook de bedoeling. Ik probeer een rustig tempo aan te houden, waarbij ik de bewegingen volledig uitvoer en met aandacht volg. Dat lukt redelijk goed. ‘t Is wel een korte work-out, hoor.

Ouwe strijdmakker Rainier stuurde me een paar dagen terug deze foto:

08/1990 Ramatuelle, Frankrijk
In een vorig leven, op het strand van Ramatuelle, Frankrijk in augustus 1990

Oh là là
Het hele verhaal houd je van me tegoed. De korte versie is dat bandmakkers Rainier, Martijn en ik eind juli 1990 met een geleende en afgeladen Mercedes naar Zuid Frankrijk trokken om daar wat optredens te doen. Jeugdvriendin T runde een camping in Ramatuelle, bij St.Tropez, ik had haar een brief gestuurd (andere tijden – il n’y avait pas encore d’internet), en zo waren een slaapplaats en in ieder geval één optreden op de camping geregeld. Het had een hoog bonnefooi gehalte. De grote doorbraak bleef uit. Wel leuk. Bovendien naar Monaco, Cannes en St.Tropez geweest. En op de terugweg de tuinen van Versailles. Oui oui.

08/1990 Pam Beach Club
Ter verdediging, ik had inmiddels een etmaal achter het stuur doorgebracht.


Verdorie! Had ik toch nog mooie zwarte sneakers gevonden, deze Reebok Exofits om precies te zijn, passen ze niet goed. Te smal op de voorkant van de wreef. Een beetje te smal had ik er misschien nog uitgelopen, of ingelopen. Dit was meer dan een beetje. Jammer. Retourné overflakkee.

De nacht in met: David Sylvian
Toen David Sylvian‘s ‘Secrets Of The Beehive’ net verschenen was, in 1987, heb ik de plaat een paar keer beluisterd. Daarna volgens mij niet meer. In mijn herinnering was het een wat flauwe plaat, zeker na het -ahem- briljante ‘Brilliant Trees‘ en complexere ‘Gone To Earth‘. Maar -en ik wou schrijven twintig jaar later- dertig voorbijgevlogen jaren later blijkt ‘Secrets Of The Beehive’ een sterke, toegankelijke plaat.

 

22/06/2018

Gisterenavond last van mijn keel, een stijve nek, hoofdpijn. Ook vanmorgen voel ik me niet helemaal lekker. En dan waait het ook nog eens flink… Ik heb niet zo’n zin om te gaan sporten. Maar ik weet dat ik achteraf blij zal zijn als ik het wel heb gedaan. Dus… naar buiten!

08:00u Looptraining #159: 37HL (37/40 min.) Route Wildestraat/zwembad/Kerkdijk. 6,2/6,5 km. 14C, bewolkt, flinke bries
Hard werken vandaag. Ik voel aan alles dat het vandaag niet zo snel zal gaan als afgelopen woensdag. Het is geen wedstrijd, dus wat zal het? Ik houd het mooi onder de zes minuten (5:57/km). Bij de kerk besluit ik er nog een kilometer aan vast te knopen. Ook weer wind tegen (het lijkt alsof het alleen maar tegenwind is vandaag), maar dat hindert niet echt. En ja, ik voel me beter.

Macca
Misschien wel de beste 23 minuten van deze week.

Afgelopen maandag werd Paul McCartney 76. Hij is twee dagen ouder dan Brian Wilson. Twee van de belangrijkste songschrijvers van de 20e eeuw, twee dagen na elkaar geboren.

Paul’s stem is niet meer wat ie was. Dat is al een tijdje het geval. Maar zijn live shows duren nog gewoon twee uur (zonder drumsolo pauze), niets is verlaagd of aangepast, en de energie spat ervan af. Omdat hij het leuk vindt. Een jonge vent van 76.

In september verschijnt zijn nieuwe album ‘Egypt Station‘, geproduceerd door Greg Kurstin (o.a. Adele, Foo Fighters, Kelly Clarkson, Beck). Deze week verscheen de nieuwe single ‘I Don’t Know’/’Come On To Me’. Misschien niet zijn beste werk, maar sterk genoeg. Een moderne klank, zonder dat het geforceerd is. Pitch correction is netjes gedaan. En het klinkt alsof McCartney de meeste instrumenten zelf heeft ingespeeld. Dat werkt bij zijn platen meestal beter dan als hij andere muzikanten gebruikt. Benieuwd naar het album. Enfin, da’s nog even wachten.

En ook nog even wachten, maar bevestigd door McCartney, is de 50th Anniversary release van ‘The Beatles’ (white album). Inclusief extra materiaal. November-achtig. Ga alvast maar sparen.

 

De geschilde appel heeft vooralsnog niet geresulteerd in enige reactie. Waarom ook, hè? Nee, dat wegduiken is een bewuste keuze, zoveel is me wel duidelijk. Stank voor dank. Ach, na 1 juli gaat het licht uit. Punt!

Laat naar bed. Dat komt door ‘London Boulevard‘, een film met Keira Knightley, Colin Farrell (die met die wenkbrauwen) en Ray Winstone. Ah, Keira… Ik val er ergens halverwege in, pak de draad -dankzij de uitgebreide plot summary op Wikipedia- vrij snel op, besef te laat dat het niet zo’n beste film is. Maar ja, dan is het al bijna half twee. En dan duurt het nog even voor ik slaap.

 

23/06/2018

Lui? Moe? Slaap? Down? Van alles een beetje, denk ik. Ik blijf nog even liggen.

Trouwens, zo’n kabaal als het vorige week zaterdag was, zo rustig is het vanmorgen. Da’s dan weer fijn. Het kan verkeren.

Boot- naar lage-boot-houding
Gifje van lenig cgi meisje dat ‘boot- naar lage-boot-houding’ doet (zie je mij dat doen?)

10:30u Work-out #13 Basic Burner (15 min.)
Ja ja… Ik denk dat ik liever de work-out had gedaan die eerst voor vandaag gepland stond. Deze ‘Basic Burner’ is te kort. Doet me niet veel. Een beetje eenzijdig ook.

En dan zit er ook nog eens die boot- naar lage-boot-houding tussen. Dat lukt mij dus gewoon niet. Buikspieren, weet je wel? En in balans op je zitbotjes? Hoe? Bovendien, dan vliegen die dertig secondes ineens wel erg snel voorbij. Zot!

Nee, hier hebben we weinig aan. Ik denk dat ik die vervallen ‘Go, Rest, Repeat’ conditie work-out er morgen of dinsdag gewoon tussen foefel. Dat voegt tenminste iets toe.

Koffie!

De nacht in met: Hindemith
Kammermusik No.1-7‘ van Paul Hindemith. Prima uitvoeringen, zowel van het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. de grote Riccardo Chailly als van de verschillende solisten. Bovendien een mooie, rijke klank. Je bent er bijna twee en een half uur zoet mee, maar het is de moeite waard. En het zijn zeven stukken, dus alles in één keer hoeft natuurlijk ook weer niet.

 

24/06/2018

“Doe het toch maar. Je voelt je allicht beter.”

11:00u Looptraining #160: 32½HL (32½/35 min.) Route Scheerbiesstraat/Brandestraat. 5,4/5,8 km. 17C, bewolkt
Die ‘korte’ en ‘eenzijdige’ work-out van gisteren heeft me een pijnlijke heup en twee stijve kuiten opgeleverd. Het mag dan ‘Just Do It. Sunday‘ zijn, ik do it just rustig aan vandaag. Ik loop zonder tussentijden (geluid vergeten aan te zetten), maar ik denk dat ik een redelijk tempo loop.

Onderweg kom ik vooral fietsers en wielrenterroristen tegen. Een paar vriendelijke wandelaars (“Goed bezig jongeman!”). En op de Brandestraat komt Zoef de Haas me voorbijgesneld. Lekker voor de motivatie, zo iemand die binnen enkele minuten aan de horizon verdwijnt. Met je lange fluorescerende kousen, je polsbandjes, en je enorme koptelefoon…

5:59/km. Niet eentje voor de boeken. Maar ik heb het wel gedaan. En ik voel me beter. Dat is ook wat waard.

Easy like Sunday morning...
Vriend Scott en dochter Hazle…

Zo, en dan nu de bank, tv aan, gitaar op schoot: voetbal en F1.

 

Details work-outs (Klik/tap op de balk)

Work-out #11 Kracht – Rustig aan (21 min.)
“Perfect voor meer kracht, corespieren, leg strength, verbeterde bewegingsvrijheid”
Warming-up: 15 hip lifts, 6 walkouts, 6 dynamische runner lunges, 12 bodyweight squats, 15 hip lifts, 6 dynamische runner lunges, 12 bodyweight squats
Kracht: 15 aangepaste push-ups, 20 achterwaartse lunges, 15 YTW, 2x 10 airplanes, 15 aangepaste push-ups, 16 achterwaartse lunges, 15 YTW, 2x 10 airplanes, 15 aangepaste push-ups, 12 achterwaartse lunges, 15 YTW, 2x 10 airplanes
Cooling-down: 2x 30 sec. onderrug stretch, 2x 30 sec. quad stretch staand

Work-out #12 Start Up Benchmark (6 min.)
“Perfect voor benchmarks”
Beoordeling: 20 jumping jacks, 15 bodyweight squats, 10 aangepaste push-ups, 10 zijwaartse lunges (3x)

Work-out #13 Basic Burner (15 min.)
“Perfect voor conditietraining, corespieren, uithoudingsvermogen van onderlichaam, spieren in bovenlichaam”
Warming-up: walkouts, lunges lopend (telkens 60 sec.)
Uithoudingsvermogen: 40 sec. pogo jumps, 30 sec. aangepaste pushups, 40 sec. bodyweight squats, 40 sec. YTW, 30 sec. boot- naar lage-boot-houding, 40 sec. achterwaartse lunge reaches (2x)
Cooling-down: 2x 20 sec. figure four stretch, 2x 20 sec. zijwaartse quad stretch

Work-out #13 Conditie – Go, Rest, Repeat (30 min.)
“Perfect voor actief herstel, corespieren, uithoudingsvermogen van hele lichaam, mobiliteit”
Warming-up: dynamische quad stretch, dynamische hamstring stretch, zijwaartse hip openers, YTW, walkouts (telkens 30 sec.)
Uithoudingsvermogen: ‘bottom up’ squats, bear crawl, beste stretch ooit, a-skips, plank saws, zijwaartse shuffle (2x, telkens 30 sec.)
Uithoudingsvermogen: bodyweight squats, flying shoulder presses, bird dogs, quick feet binnen en buiten, plank walk, stance switches (2x, telkens 30 sec.)
Cooling-down: 2x quad stretch geknield, 2x zijwaartse quad stretch, 2x hamstring stretch liggend, 2x zijwaartse T-stretch, quad rockers (telkens 30 sec.)


24/06/2018: Aan het eind van week #25

Tja, wat zal ik ervan zeggen? Niet zo’n beste week op persoonlijk vlak. Het rommelt. De afstand blijft groeien. Het sporten is een welkome afleiding, een houvast. Hetzelfde geldt voor muziek.

Nou ja, nieuwe week, nieuwe kansen.

Volgend weekend twee optredens met YTMIDM. Zaterdag besloten. Zondag openbaar, in de buitenlucht – de inmiddels traditionele seizoensafsluiter tijdens de Wildse Kermis in ‘t Wild (Maren-Kessel). Het gaat warm worden komende week.

Vragen aan (terugkerende) lezers: wat vind je wel en wat niet interessant om te lezen in deze serie? Is er iets wat je mist? Is er iets waar je je aan stoort? Wat vind je bijvoorbeeld van het nieuwe ‘De nacht in met…’? Ik ben aan het nadenken over inhoud, toon en voortzetting. Je kunt hieronder reageren, voor mijn part anoniem, of me een mailtje of een berichtje sturen. Alvast dank.

Antal

Instagram: @antaladriaanse
Facebook: @antaladriaanse


De week van Tal archief

De week van Tal:
De week van Tal #26 – 25/06/2018-01/07/2018
De week van Tal #25 – 18/06/2018-24/06/2018
De week van Tal #24 – 11/06/2018-17/06/2018
De week van Tal #23 – 04/06/2018-10/06/2018
De week van Tal #22 – 28/05/2018-03/06/2018
De week van Tal #21 – 21/05/2018-27/05/2018
De week van Tal #20 – 14/05/2018-20/05/2018
De week van Tal #19 – 07/05/2018-13/05/2018
De week van Tal #18 – 30/04/2018-06/05/2018
De week van Tal #17 – 23/04/2018-29/04/2018
De week van Tal #16 – 16/04/2018-22/04/2018
De week van Tal #15 – 09/04/2018-15/04/2018
De week van Tal #14 – 02/04/2018-08/04/2018
De week van Tal #13 – 26/03/2018-01/04/2018
De week van Tal #12 – 19/03/2018-25/03/2018
De week van Tal #11 – 12/03/2018-18/03/2018
De week van Tal #10 – 05/03/2018-11/03/2018
De week van Tal #9 – 26/02/2018-05/03/2018
De week van Tal #8 – 19/02/2018-25/02/2018
De week van Tal #7 – 12/02/2018-18/02/2018
De week van Tal #6 – 05/02/2018-11/02/2018
De week van Tal #5 – 29/01/2018-04/02/2018
De week van Tal #4 – 22/01/2018-28/01/2018
De week van Tal #3 – 15/01/2018-21/01/2018
De week van Tal #2 – 08/01/2018-14/01/2018
De week van Tal #1 – 01/01/2018-07/01/2018