15/08/2018
Rafeltjes

de week van tal #21

Om een beeld te hebben van de voortgang van mijn looptraining houd ik (vooral voor mezelf) per week de trainingssessies bij. Gedurende de week wordt dit artikel telkens na een training geüpdatet. En vaak ook met andere dingen die spelen. Aan het eind van de week volgt de stand der zaken, plussen en minnen, eventuele conclusies. Plus wat er zoal verder ter tafel komt.

21/05/2018: Aan het begin van de week

Aflevering 21 van deze serie, week 46 van mijn looptraining.

Looptraining: ik ben zes weken geleden begonnen met een trainingsschema, gericht op het kunnen meedoen aan een (fictieve) tien kilometer wedstrijd eind mei. Welnu, het is zover: donderdag kan ik aan de bak. De afstand zal geen probleem opleveren. Hopelijk lukt het in een goed tempo.

De week zelf? De fallout van de kwestie. AVG. Tuin.

(HL staat voor hardlopen, WL voor wandelen, in minuten. Elke training begint met een warmup van 1,5WL en eindigt met een cooldown van 1,5WL.)


21/05/2018 Training #147

Rond een uur of zes zijn de kraaien wakker, en dus ik ook. Ik draai me om, maar terug in slaap lukt niet echt. Een intrigerend appje. Nieuws, longread, IG. Om half acht eruit. Korte bodyscan. En dan naar buiten.

Dag 23: een tempo run van 4½ km, gemiddelde snelheid 6:23/km

#147 08:15u: 29HL (29/32 min). Route Wildestraat/zwembad. 5,0/5,3 km. 14C, bewolkt
Dit is de derde opeenvolgende loopdag. Helemaal uitgerust voel ik me niet. Het gaat ook stroefjes, zeker aan het begin. Toch loop ik die eerste kilometer in 5:48. Dat valt mee. Eens kijken of dat vast te houden is. Ik richt me op het ritme van mijn passen en op een soepele tred. Na kilometer twee zit ik op 5:50/km. Dan komt ook de ontspanning. Het goede gevoel. En de rust. Mijn uiteindelijke gemiddelde snelheid over deze vijf kilometer tempo run is 5:48/km.

Tevreden over deze tempo run. Sowieso blij met het trainingsschema van de afgelopen zes/zeven weken. Ik merk dat ik er beter van ben gaan lopen, dat ik meer power heb, en dat ik mijn runs kan inschatten en kan overzien. Mooi. Het wordt nog weleens wat met die kale. Nu dat zweetshirt uit, douchen, en ontbijten!

Toch klopt dat schema van Nike niet helemaal: zaterdag speed run, zondag herstel run en dan maandag een tempo run? Morgen rustdag, woensdag herstel run, en donderdag wedstrijddag? Dat is vijf van de zes dagen hardlopen. En die rust voor een wedstrijddag dan? Het zou zo maar eens kunnen dat ik die herstel run van woensdag laat schieten. Enfin, da’s dan.

21/05/2018

 

22/05/2018

Onrustige nacht.

De tuin in. Tal vs de klimop: met wortel en tak…

En over wortels gesproken:

I’m happy for you, but I feel like crying
I’m happy for you, but I feel like crying
I’m happy for you, but I feel like crying

Kim speelt vanavond met haar band The Breeders bij “Later… With Jools Holland” ↓.

The Breeders

En (nog altijd) een beetje verliefd op Kelley Deal

 

23/05/2018

Dag 24: een herstel run van 5 km, gemiddelde snelheid 6:52/km

Zoals aangekondigd laat ik deze herstel run schieten. Morgen vlammen!

Dag in het teken van AVG/GDPR. Wat. Een. Ellende.

 

24/05/2018 Training #148

Dit is hem! Wedstrijddag!
(Ik heb zeven weken geleden in/met de Nike+ Running Club app een trainingsschema opgesteld, met als doel om vandaag een (fictieve) 10 km wedstrijd te lopen.)

Dag 24: Wedstrijddag! 10 km in eigen tempo

Aanvankelijk is het plan om vanmiddag met pa mee te rijden naar Bergvliet, en van daaruit te gaan hardlopen. Dit stuit echter op twee problemen: a) dat is maar 6,7 km, en b) het wordt warm vanmiddag. Voor a) heb ik een oplossing: in plaats van in rechte lijn kan ik via Den Hout of via Terheijden lopen, een soort van zig zag. Probleem b) blijkt van “warm” naar “onweer” bijgesteld te worden. Hmm.

#148 07:35u: 61HL (61/64 min). Route Oud Drimmelen/Prinsenpolder/Den Deel/De Linie. 10/10,6 km. 15C, bewolkt
Als ik wakker word, besluit ik niet af te wachten. Niet naar Bergvliet dus. Het wordt het elf km rondje van vorige week, maar dan een afslag vroeger.

Ochtendritueel, drie minuten meditatie, een paar glazen water, en iets over half acht naar buiten. De eerste halve kilometer gebruik ik om spieren en gewrichten voorzichtig te laten wennen. Als jij mij was, zou je misschien eerst een warming-up doen. Maar dat werkt voor mij niet echt. Rustig en ontspannen beginnen, en niets forceren.

Het is -opnieuw- verbazingwekkend rustig in de polder. Een handvol auto’s, een enkele fietser, en de eenzame hardloper. Een beetje wind, dreigende lucht in het oosten, opklaringen in het westen.

Ik heb twee doelen: die tien kilometer halen, en sneller lopen dan de voorgaande lange duurlopen (resp.11 km in 6:31/km, en 11 km in 6:26/km). De eerste kilometer gaat in 6:08. Misschien net iets te snel. Eens kijken hoever ik kom. Ik richt me op de kwarten. Dat is overzichtelijk. Bij twee en een halve kilometer zit ik nog steeds op 6:08/km. Goed. Het streven wordt om op 6:10/km uit te komen.

Bij vijf kilometer moet ik wat gas bijgeven. Dat lukt. Dan is het nog een kilometer of wat voor ik het dorp bereik. Nadeel van in het dorp lopen is dat kruising over, bochtje om, links/rechts kijken, etc. kan vertragen. Maar dat doet het niet. Ik houd mijn tempo vast, loop lichtjes, en voel me goed, voel me zeker. Het gaat goed. Beter dan vorige keer. En vorige keer was beter dan de keer daarvoor.

Tien kilometer in 61 minuten. Gemiddelde snelheid 6:07/km. Hatsikidee!

Made To Last!
Made To Last!

Wat nu? Voor wat betreft het hardlopen wil ik me de komende tijd vooral richten op snelheid, met name op kortere afstanden. En dan pak ik er af en toe zo’n 10 km duurloop bij. Het zou mooi zijn als ik die onder de 60 minuten kan gaan doen. Maar misschien ga ik eerst eens met de work-outs aan de slag. Ik weet niet of ik dat leuk ga vinden, maar het is het proberen waard. Ik ga er nog even over nadenken. In ieder geval staat er voor zaterdag een herstel run van een kilometer of vijf gepland. En daarna zien we wel weer.

Ja, tevreden. En ik ben best een beetje trots op mezelf. Van waar ik begon in juli vorig jaar tot hier, ik ben een aardig eind gekomen. En dit is pas het begin!

 

25/05/2018

Rafeltjes… #aroseisaroseisarose #roses #garden #beauty

A post shared by Antal Adriaanse (@antaladriaanse) on

26/05/2018 Training #149

Ik houd niet van losse eindjes, zeker niet als het losse eindjes op het persoonlijk vlak zijn. Ik ben ook niet goed in afsluiten. En loslaten is nog moeilijker. Tegelijkertijd ben ik een stijfkop, en zelfs al blijft het aan me knagen, klaar is klaar. Ik ben er niet trots op. En ik werk eraan.

Vroeg wakker. Half zeven. Heel even speelt de gedachte om al te gaan hardlopen. Die gedachte maakt plaats voor op de andere zij draaien en nog een uurtje of twee te slapen. De losse eindjes melden zich in een rommelige droom. Een droom die bovendien zonder bevredigende afloop eindigt. Nog meer losse eindjes. Rafeltjes…

Laten we maar gaan lopen. Na donderdag is een herstel run geen slecht idee. Vijf kilometer? Moet haalbaar zijn.

#149 09:00u: 31HL (31/34 min). Route Wildestraat/zwembad/Kerk. 5,1/5,5 km. 21C, zonnig, licht bewolkt
De eerste paar honderd meter zijn zwaar. Die tien kilometer van donderdag zitten in mijn benen. En het is warm; 21C, en het is pas negen uur. Dus dat wordt hard werken vandaag. Vraag is of ik deze herstel run op het gemak ga doen, of het toch op tempo ga proberen. De eerste kilometer gaat in 6:07, exact het gemiddelde van afgelopen donderdag. Nou, dan houden we dat als richttijd.

En dat lukt. De vermoeidheid loop ik er redelijk uit. De warmte werkt tegen. Mijn gemiddelde over de vijf kilometer komt uit op 6:09/km. Maar wat ik zeg: hard werken. Van begin tot eind. Da’s trouwens niet erg. Geen pijn geen gein.

Over pijn gesproken: de blauwe nagel aan mijn linkervoet heeft nu een lotgenoot aan mijn rechtervoet. Sowieso zijn mijn tenen wat gevoelig. Een beetje rust voor de voeten is geen overbodige luxe. Voorlopig staat dinsdag als eerstvolgende trainingsdag in de agenda.

F1 Monaco, Giro, CL finale, Indy500; u vindt mij dit weekend vooral op de bank. Voor de tv. En af en toe buiten, in het zonnetje of in de schaduw. Met een glas water. Halfvol.

Half full #water #summerinmay #stayhydrated

A post shared by Antal Adriaanse (@antaladriaanse) on

Ik heb nooit willen betalen voor streaming muziek. Tot vandaag. Voor drie maanden Spotify Premium aangeschaft. Eens kijken of dat bevalt. Met je principes…

Real wint de Champions League. Of, zoals Hugo Walker zou zeggen: “Keepertje, keepertje!“.

 

27/05/2018

Schrijven is schrappen.

 


27/05/2018: Aan het eind van week #21

Je hebt het ongetwijfeld gezien: ook op deze site means your privacy us a lot. Naast de verplichte opt-in balk die je bij je eerste bezoek hebt gezien, heb ik ook een privacyverklaring op de site geplaatst. Wat ik ervan vind, doet er niet toe; het mot. Het is een hoop gedoe. Om nog maar niet te spreken van de procedures, registers en administratieve poespas.

Het hele AVG/GDPR verhaal heeft me een paar dagen bezig gehouden. En ik heb mijn lijstje nog niet afgewerkt.

Trouwens niets meer gehoord van de klant over mijn geld de kwestie. Veelzeggend. Laat ik er verder maar even geen woorden aan besteden.

Verder is het een stille week geworden. Blij met het teken van leven. Ik ben tevreden over het hardlopen. Trots op die tien kilometer. Fysiek en mentaal vrij fit. Een beetje somber; een combinatie van berusting en gelatenheid. Het heeft mijn aandacht.

Zomer in mei… Ik mis het podium.

Tot de volgende,

Antal

Instagram: @antaladriaanse
Facebook: @antaladriaanse


De week van Tal:
De week van Tal #22 – 28/05/2018-03/06/2018
De week van Tal #21 – 21/05/2018-27/05/2018
De week van Tal #20 – 14/05/2018-20/05/2018
De week van Tal #19 – 07/05/2018-13/05/2018
De week van Tal #18 – 30/04/2018-06/05/2018
De week van Tal #17 – 23/04/2018-29/04/2018
De week van Tal #16 – 16/04/2018-22/04/2018
De week van Tal #15 – 09/04/2018-15/04/2018
De week van Tal #14 – 02/04/2018-08/04/2018
De week van Tal #13 – 26/03/2018-01/04/2018
De week van Tal #12 – 19/03/2018-25/03/2018
De week van Tal #11 – 12/03/2018-18/03/2018
De week van Tal #10 – 05/03/2018-11/03/2018
De week van Tal #9 – 26/02/2018-05/03/2018
De week van Tal #8 – 19/02/2018-25/02/2018
De week van Tal #7 – 12/02/2018-18/02/2018
De week van Tal #6 – 05/02/2018-11/02/2018
De week van Tal #5 – 29/01/2018-04/02/2018
De week van Tal #4 – 22/01/2018-28/01/2018
De week van Tal #3 – 15/01/2018-21/01/2018
De week van Tal #2 – 08/01/2018-14/01/2018
De week van Tal #1 – 01/01/2018-07/01/2018