16/07/2018
de week van tal #20

de week van tal #20

Om een beeld te hebben van de voortgang van mijn looptraining houd ik (vooral voor mezelf) per week de trainingssessies bij. Gedurende de week wordt dit artikel telkens na een training geüpdatet. En vaak ook met andere dingen die spelen. Aan het eind van de week volgt de stand der zaken, plussen en minnen, eventuele conclusies. Plus wat er zoal verder ter tafel komt.

14/05/2018: Aan het begin van de week

Aflevering 20 van deze serie, week 45 van mijn looptraining.

De week zelf? Repetitie met YTMIDM. De kwestie. Twee Autobahn-dagen. Wat losse zaken. En verder zien we wel.

Looptraining: ik ben een paar weken geleden begonnen met een trainingsschema, gericht op het kunnen meedoen aan een (fictieve) tien kilometer wedstrijd eind mei. Voor deze week staan o.a. een duurloop van elf kilometer en een NTC work-out in de planning. Maar dat kan nog veranderen.

(HL staat voor hardlopen, WL voor wandelen, in minuten. Elke training begint met een warmup van 1,5WL en eindigt met een cooldown van 1,5WL.)


14/05/2018

Stilte. Een onrustige nacht.

De repetitie komt te vervallen, in verband met een blessure van onze drummert. De arme jongen wilde het nog wel proberen. Maar na het zien van de foto’s van zijn enkel leek rust (en ijs) ons een beter idee.

 

15/05/2018 Training #143

Ach, sarcasme

 

Het is even schrikken als ik het trainingsschema voor deze week bekijk. Meteen nog eens elf kilometer? Klopt dat wel? Laat ik het maar gewoon doen.

Het gaat een zonnige, warme dag worden. Dus is het plan om vroeg te gaan lopen. Om half acht eruit, ochtendritueel, opfrissen, een paar glazen water. Vamos!

Dag 19: Duurloop van elf kilometer, gemiddelde snelheid 7:10/km

#143 07:45u: 71HL (71/74 min). Route Oud Drimmelen/Prinsenpolder/Den Deel/De Linie. 11/11,6 km. 14-16C, zon
Even vraag ik me af waar ik aan begonnen ben. Iets wat ik me in de voorbije tien maanden wel vaker heb afgevraagd als ik aan een nieuwe uitdaging begon. Een kwestie van overheen stappen en loslaten. Gelukkig gaan die eerste kilometers soepeltjes. Daarna worden de richtpunten (kwart afstand, halfweg, etc) grijpbaar en haalbaar. Zeker omdat ik voldoende hersteld lijk te zijn van de duurloop van afgelopen zondag. Spieren, gewrichten, het voelt allemaal goed. Goh, dat was een half jaar terug wel anders. Dan was alles de volgende dag nog stijf, pijnlijk, stroef. En dat dan na vier of vijf kilometer hardlopen.

Het is rustig in de polder, rustiger dan ik op dit tijdstip verwacht. Goed om te weten. Ook in het dorp zelf is het stil. Tot ik in de buurt van de sportvelden kom. Een orkaan van geluid. Van alle kanten stromen schoolkinderen en begeleiders toe. Da’s waar ook, ik heb het gelezen: het is sportdag. Leuk. Ze hebben goed weer.

Dan heb ik mijn (enige) dip al gehad. Tussen kilometer zeven en acht trekt de Watertoren aan me. Op het punt waar ik dan ben, is het nog een goede kilometer naar huis. Maar mijn tempo is goed (en constant), het lichaam protesteert niet, en die Watertoren staat er straks ook nog. Nee, gewoon doorlopen!

En dat lukt. Ik ben over de hele linie een fractie sneller dan zondag. Toen 6:31/km, nu is het 6:26/km. En opnieuw in een constant tempo, met verschillen van enkele secondes per kilometer. Die eerste keer zo’n afstand was een mijlpaaltje. Deze tweede keer, twee dagen later, is voor mijn gevoel nog wel wat beter. Ook omdat ik nu meer ontspannen heb gelopen, met vat op elke meter voor én achter me. Niet slecht voor een niet echt sportief aangelegde vent van vijftig, die een klein jaar terug voor het eerst in zijn volwassen leven is gaan sporten.

Tevreden Tal.

Tevreden Tal

 

In DWVT#19 had ik het over een “kwestie”. Welnu, nog altijd geen reactie van de klant. En ook geen centjes. Ik zie een bui hangen. De email waarin ik in nette bewoordingen duidelijk maak dat ik niet met mijn voeten laat spelen, is verzonden.

 

16/05/2018 Training #144

Het eerste wat ik doe als ik wakker word, is een snelle bodyscan. Buiten twee gevoelige tenen (de vierde van elke voet; links een blauwe nagel – voor het eerst sinds ik deze schoenen heb) voelt alles zoals het hoort te voelen. Geen spierpijn of stijfheid of andere ongemakken overgehouden aan gisteren. Dus maak ik me op voor de work-out die voor vandaag gepland staat. Geen idee wat ik kan verwachten.

Dag 20: NTC work-out

#144 07:30u: Strength remix, intensiteit gemiddeld, niveau gemiddeld – 25 min.
Perfect voor borst- en schouderspieren, spieren in hele lichaam, spieren in onderlichaam, meer kracht.” en “Deze work-out gebruikt veel explosieve bewegingen. Beweeg zo snel mogelijk en denk aan je houding, vooral bij ingewikkelde bewegingen.
Daar sta je dan als ongetrainde stijve hark van een zekere leeftijd. Ik kom nog een aardig eind. Maar het gebrek aan lenigheid zit me flink in de weg. Jumps lukken niet echt (hoe blijven zij zo lang in de lucht?). En sommige oefeningen zijn simpelweg te zwaar. En -om het verschil tussen mijn werkelijkheid en de gephotoshopte dit-wordt-echt-leuk-wereld van Nike nog eens te benadrukken- die pittige oefeningen door superlenige, extreem goed getrainde, sexy modellen laten voordoen… Niet oké, Nike!

Even twijfel ik aan mezelf. Maar gisteren liep ik elf kilometer, en dat is ook niet zonder training gebeurd. En dat geldt -zeker- voor dit soort training ook. Ik begrijp niet hoe deze toch vrij intensieve work-out past bij mijn trainingsschema, maar het zal wel. Misschien is het een idee om de komende tijd meer aandacht aan dit soort work-outs te gaan geven. Zowel qua lenigheid als kracht kom ik nog schromelijk tekort. De NTC app heeft tal van schema’s, voor allerlei soorten van training, van beginner tot gevorderde, dus daar zal zeker iets voor mij tussen zitten. Kan nooit kwaad.

Voorlopig straks weer gewoon hardlopen. Als ik hersteld ben van die squats, jumps, push-ups en planks. Over een paar dagen.

 

Terug naar de “kwestie”: mijn vermoedens zijn inmiddels bevestigd. Via SMS nog wel. Allerhande problemen en dus einde oefening. Voor de tweede keer. Voor al die sorry’s koop ik helemaal niets. Wat nu? Schade opnemen (aanzienlijk). Belangen veilig stellen. Exit-strategie. Voodoo popje aanschaffen, inclusief flinke hoeveelheid naalden. Hard vloeken. En dan heel erg loslaten.

Morgen und übermorgen bevind ik me op de Autobahn. Afleiding, schoorsteen, én leuk om te doen.

 

17/05/2018

Hoewel ik gisterenavond nog een tijdje chagrijnig ben gebleven over de “kwestie” (en dat ook nu nog wel ben), heb ik er niet echt wakker van gelegen. Deels omdat ik niet verrast ben. Maar vooral ook omdat ik anders met dit soort geouwehoer probeer om te gaan. Als dit is wat mijn hulp, kennis, tijd en energie voor je betekent, dan weet ik genoeg. Op een gegeven moment houdt het op. Het is niet mijn taak in het leven om andermans bedrijf (of wat dan ook) te redden. En ik laat me niet mee naar beneden slepen. Niet meer.

99 Problems

Kortom, ik heb redelijk geslapen. Wel om zes uur wakker (tuurlijk). En spierpijn! Twee keer elf kilometer gelopen, en nergens last van. En dan één korte fysieke work-out en alles doet au!

Goed. Het ochtendritueel, en dan op mijn gemak naar de “baas”. Rijden met dat hok! Het blijkt een rustige dag, een overzichtelijke route, en geen gekke dingen. En de middag voor mezelf. Morgen mag ik nog een keer!

 

18/05/2018

Kwart over zeven de deur uit. Aardige rit vandaag, zo’n 350 kilometer. Ik slaag erin de meeste files en drukke stukken te ontwijken. Rechttoe rechtaan. Zonder te haasten en toch vlotjes. Om kwart over twee terug in Breda. En om drie uur zit ik thuis aan de welverdiende koffie. Het waren weer twee prima dagen op de Autobahn.

Onderweg tijd om na te denken. Wat wil ik? Wat ga ik doen? Hoe verder?

Man in tuin
Wat een week… Ach, we lachen er maar om.

 

19/05/2018 Training #145

Rond een uur of acht op. Nog geen zin om op te staan. Rondje Facebook op de tablet. Ligt het aan mij, of wordt dat Facebook -ondanks alle beloftes van Zuckerberg c.s.- steeds minder overzichtelijk? Nou ja, ‘t is niet voor niets dat ik tegenwoordig maar af en toe op FB te vinden ben. Gelukkig is er Instagram.

Reden voor het gedraal is dat de weer app zegt dat het frisjes is. Inderdaad, een mager excuus. Beetje lui.

Dag 21: Speed run zeven maal 200 meter, gemiddelde snelheid 5:29/km, 0:30 rust

#145 10:00u: 9x 200 meter (10/15 min). Route Witteweg. 1,9/3,4 km. 11C, grijs
Nou, ik ben benieuwd. Als ik op “start” druk, telt de app af en begint kennelijk meteen de eerste speed run. Mijn “coach” schittert door afwezigheid. Maakt niet uit, dan doe ik het zelf. Ik neem aan dat het de bedoeling is dat ik die 200 meter zo hard mogelijk probeer te gaan, dus vol gas. Na 200 meter druk ik op pauze en loop de volgende 30 seconden in een rustig tempo. En zo tot ik bijna terug thuis ben. Negen intervallen. De snelste gaat in 4:38/km, de langzaamste in 5:21/km, gemiddelde snelheid is 5:09/km.

Twee conclusies: 1) de komende tijd meer van dit soort speed runs gaan doen; 2) ik ben niet van de korte afstanden. Dus volgende keer knoop ik er na zo’n speed run blok nog een paar kilometer aan vast.

Zoncolandag in de Giro!

Monte Zoncolan
De finale

 

20/05/2018 Training #146

Pittige nacht, vol avonturen in dromenland. Alles op een hoop.

Dag 22: Herstel run van twee en een halve kilometer, gemiddelde snelheid 6:52/km

#145 08:45u: 16HL (16/19 min.). Route Witteweg. 2,8/3,4 km. 11C, zonnig
Zon schijnt, vogels fluiten, stil op straat. Het is maar een kort rondje, wat met deze rust en dit weer best jammer is. Schema ist Schema. Er komen nog genoeg kansen. Het is misschien niet de bedoeling, maar ik ga die korte afstand gebruiken om er eens flink vaart in te zetten. Dat lukt vrij aardig. Gemiddeld tempo is 5:37/km. En dus zit ik na een kleine 20 minuten alweer aan de vijver; doorweekt shirt, glaasje water, nog niet klaar. Het belooft een mooie dag te worden. Koffie!

 


20/05/2018: Aan het eind van week #20

L’histoire se répête. Een jaar na zijn eerste struikelpartij. Wat ik al schreef, deze keer ben ik niet verrast. Wel teleurgesteld. En hoewel de schade aanzienlijk is, is deze ook overzichtelijk. Ik doe dit al een tijdje en ik ken mijn pappenheimers. En dus heb ik een gezonde afstand gehouden. Maar goed, jammer. Het is zoals is. Misschien dat er de komende weken nog iets verandert. Maar ik denk het niet. Het boek is bijna dicht.

Dat gezegd hebbende, er zit nog niet veel rek in het elastiek, en dit soort gedoe slurpt energie. En dat is deze week te merken. Ik probeer afstand te nemen.

Gelukkig is er afleiding. De twee dagen Autobahn deze week kwamen op het juiste moment. Bij anderen binnenkijken is leerzaam. Fijn hardgelopen. Mooie muziek. Paar aardige films gezien. Schouders een paar keren opgehaald.

Volgende week de (fictieve) tien kilometer wedstrijd. Eens kijken waar ik na zeven weken trainen sta.

Tot gauw,

Antal

Instagram: @antaladriaanse
Facebook: @antaladriaanse


De week van Tal:
De week van Tal #21 – 21/05/2018-27/05/2018
De week van Tal #20 – 14/05/2018-20/05/2018
De week van Tal #19 – 07/05/2018-13/05/2018
De week van Tal #18 – 30/04/2018-06/05/2018
De week van Tal #17 – 23/04/2018-29/04/2018
De week van Tal #16 – 16/04/2018-22/04/2018
De week van Tal #15 – 09/04/2018-15/04/2018
De week van Tal #14 – 02/04/2018-08/04/2018
De week van Tal #13 – 26/03/2018-01/04/2018
De week van Tal #12 – 19/03/2018-25/03/2018
De week van Tal #11 – 12/03/2018-18/03/2018
De week van Tal #10 – 05/03/2018-11/03/2018
De week van Tal #9 – 26/02/2018-05/03/2018
De week van Tal #8 – 19/02/2018-25/02/2018
De week van Tal #7 – 12/02/2018-18/02/2018
De week van Tal #6 – 05/02/2018-11/02/2018
De week van Tal #5 – 29/01/2018-04/02/2018
De week van Tal #4 – 22/01/2018-28/01/2018
De week van Tal #3 – 15/01/2018-21/01/2018
De week van Tal #2 – 08/01/2018-14/01/2018
De week van Tal #1 – 01/01/2018-07/01/2018