15/08/2018
Nassaukade vanaf Noordereiland

de week van tal #10

Om een beeld te hebben van de voortgang van mijn looptraining houd ik (vooral voor mezelf) per week de trainingssessies bij. Gedurende de week wordt dit artikel telkens na een training geüpdatet. En soms ook met andere dingen die spelen. Aan het eind van de week volgt de stand der zaken, plussen en minnen, eventuele conclusies, en wat er zoal verder ter tafel komt.

05/03/2018: Aan het begin van de week

Aflevering 10 van deze serie, week 35 van mijn looptraining.

Maandagavond mindfulness. Woensdag misschien naar het Boijmans. In gesprek met mezelf. Verder een open agenda.

Looptraining: Voorjaar! Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Voor deze wintermaanden geldt dat ik per training minstens 30 minuten wil hardlopen. Bij voorkeur drie keer per week. De weekplanning is niet heilig. Slechts een streven.

De weekplanning:
Dag 1: intervallen (> 10 min.)
Dag 2: kortere intervallen (< 10 min.)
Dag 3: lange afstand (weekend)

(HL staat voor hardlopen, WL voor wandelen. Elke training begint met een warmup van 1.5WL en eindigt met een cooldown van 2WL.)


05/03/2018

Uiteindelijk kom je altijd waar je wezen moet.

Vanavond de voorlaatste avond van de mindfulness training. De frisse blik, kijken alsof je iets voor de eerste keer ziet. Een waardevolle sessie, waarin we de opgedane kennis -de technieken en handvatten- leren gebruiken bij specifieke gedachten en heftige emoties. Voor zover ik twijfelde over het nut -voor mij- van sommige oefeningen, is het me na vanavond duidelijker.

 

06/03/2018: Training #113

Inmiddels weet ik dat de nacht na de mindfulness training onrustig zal zijn. Zo ook afgelopen nacht. De slaap vatten gaat niet vlotjes. Rond een uur of vijf met tranen in de ogen wakker. Dromen komen af en aan. Als de wekker gaat, spookt een oude bekende door mijn hoofd. Dat mag, ik zie haar graag.

Het voelt alsof ik er al een hele dag op heb zitten. Hardlopen: probaat medicijn. Nog even sluimeren en dan naar buiten.

08:45u: 3x 10HL/2WL, 1x 9HL/0WL (39/45,5 min.) Route Wildestraat/zwembad/Den Duin/Kerkdijk. 7,1 km. 4C, licht bewolkt

Het is lekker buiten. Fris, maar de zon probeert door de wolken te komen, er is een zacht briesje en het is rustig.

De eerste paar kilometers gaan vlotjes. Daarna gaat het wat moeilijker. Ik weet dat ik over die dip heen kan komen. Constant en ontspannen bewegen, mezelf een beetje pushen, lopen om het lopen. En ik probeer opgedane mindfulness technieken toe te passen. Wat al best aardig lukt.

 

 

07/03/2018

Een week verder. De stilte regeert. Ik buig het hoofd.

 

Plan voor vandaag: Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Gewoon omdat het kan. Ik gebruik die Museumkaart veel te weinig.

Dus na de ochtendspits op het gemak naar Rotterdam, auto in de parkeergarage, de geest open, kunst kijken. Een paar uurtjes.

Een fraaie collectie. Waaronder werken van Van Gogh, Appel, Rembrandt, Haring, Magritte, Mondriaan, Rubens, Toorop en Breitner. En ook dit zelfportret van Carel Fabritius (die van Het puttertje), één van mijn lievelingsschilderijen.

Fabritius

Meer foto’s vind je op mijn Instagram. Overigens heeft de schilderijenophanger van het BvB een nieuwe waterpas nodig – (te) veel schilderijen hangen een fractie scheef.

Er valt nog meer te bezichtigen en een tweede bezoek staat dus al op mijn lijstje. Bovendien zijn De Kunsthal, het Chabot Museum en het Natuurhistorisch vlakbij, dus keuze volop. Zin om mee te gaan?

Een ontspannen, fijne dag. Kleine overwinning op mezelf.

 

08/03/2018: Training #114

08:40u: 5x 5HL/1.5WL, 1x 8HL/0WL (33/44 min.) Route Wildestraat/zwembad/Kerkdijk. 6,5 km. 4C, bewolkt, wind

Er waait een gure wind op Stuivezand, waardoor het de eerste kilometers -zonder al te veel beschutting- flink werken is. Verderop lukt het dankzij de korte intervallen om het tempo te verhogen, de passen te vergroten, en iets dieper te gaan. Dus dat gaat goed. Net voor de regen binnen. Een tevreden gevoel.

 

09/03/2018

De nacht in met Arvo Pärt.

 

10/03/2018: Training #115

Gewekt door een appje. Afstand. Veel te zeggen. Toch maar niet. Ik laat het zo.

10:30u 37,5HL/2WL (37,5/43 min). Route Oud Drimmelen. 6,5 km. 13C, licht bewolkt

Je kunt je haast niet voorstellen dat er vorige week rond deze tijd nog een flinke witte deken over het land lag. Later vandaag tikken we de zestien graden aan. Voorjaar!

Ik durf het nog niet aan, die korte broek. Wel in plaats van de dikke en warme In ‘t Wild hoodie mijn loopjack aan. Niet dat ik er minder om zweet, verre van. Hard werken. Wind in de polder, uit welke richting dan ook; als hij waait, dan waait hij echt. Vanaf Oud Drimmelen recht van voren. En dan ook nog een aantal keren de modderige berm in wegens mensen met haast. Je ziet dat ik wat smoesjes aan het verzamelen ben.

Het eerste stuk gaat aardig. Vanaf halverwege dus die wind tegen, en dat haalt de gang er een beetje uit. Neemt niet weg dat ik met een goed gevoel loop, ontspannen en rustig. Ik maak mijn hoofd leeg. Het is lekker buiten. En thuis wacht de douche, ontbijt en koffie. En de strijk…

 

11/03/2018

Op deze dag in 2004 overleed mijn moeder.

 


11/03/2018: Aan het eind van week #10

Je kunt de duisternis niet verjagen.
Je kunt een knuppel pakken en proberen de duisternis weg te slaan.
Maar de enige manier waarop de duisternis zal weggaan, is om een klein lichtje aan te steken.

Hoe het gaat? Beter. Met ups en downs. Het (spreekwoordelijke) ijs is dikker aan het worden.

Komende week wordt een -voor mijn doen- drukke week: drie dagen op locatie werken (om zes uur opstaan…), maandagavond de afsluitende mindfulness training, dinsdag repetitie met YTMIDM, vrijdagavond een optreden in Breda met de Nowhere Boys, plus de “gewone” dingen. In principe ga ik dinsdag, donderdag en zaterdag gewoon lopen.

Antal

Instagram: @antaladriaanse
Facebook: @antaladriaanse


De week van Tal:
De week van Tal #11 – 12/03/2018-18/03/2018
De week van Tal #10 – 05/03/2018-11/03/2018
De week van Tal #9 – 26/02/2018-05/03/2018
De week van Tal #8 – 19/02/2018-25/02/2018
De week van Tal #7 – 12/02/2018-18/02/2018
De week van Tal #6 – 05/02/2018-11/02/2018
De week van Tal #5 – 29/01/2018-04/02/2018
De week van Tal #4 – 22/01/2018-28/01/2018
De week van Tal #3 – 15/01/2018-21/01/2018
De week van Tal #2 – 08/01/2018-14/01/2018
De week van Tal #1 – 01/01/2018-07/01/2018