de week van tal #6

de week van tal #6

Om een beeld te hebben van de voortgang van mijn looptraining houd ik (vooral voor mezelf) per week de trainingssessies bij. Gedurende de week wordt dit artikel telkens na een training geüpdatet. En soms ook met andere dingen die spelen. Aan het eind volgt de stand der zaken, plussen en minnen, eventuele conclusies, en wat er zoal verder ter tafel komt.

Aan het begin van deze week

Aflevering 6 van deze serie, week 31 van mijn looptraining.

De laatste paar weken zit het niet echt mee. Privé niet, zakelijk niet. En ik zit momenteel midden in de mindfulness training; intensief en confronterend. De combinatie maakt dat ik er voor waak om dingen te forceren of ondoordachte beslissingen te nemen. Hoe verleidelijk het misschien ook is. De luwte is beter. In ieder geval voor nu.

Looptraining: het lijkt een winterse week te gaan worden, met temperaturen rond het vriespunt. Vooralsnog geen berichten over sneeuw of andere ellende, dus dat valt mee. Met een beetje mazzel, wat goede wil en dik aangekleed, kan ik gewoon gaan lopen. En anders maar niet. Niets moet.

Voor deze wintermaanden geldt dat ik per training minstens 30 minuten wil hardlopen. Bij voorkeur drie keer per week. En verder zien we wel.

(HL staat voor hardlopen, WL voor wandelen. Elke training begint met een warmup van 1.5WL en eindigt met een cooldown van 2WL.)


05/02/2018

Aangekomen bij het hoofdstuk “stress”. ‘t Klinkt allemaal zo gemakkelijk…


06/02/2018: Training #102

Nauwelijks geslapen.

08:50u: 30HL/0WL (30/33,5). Route Wildestraat/zwembad. 5,5 km. -3C, flets zonnetje

Tot mijn verbazing -ik ben tenslotte een koukleum- valt het mee, min drie. Door net iets bewuster te lopen merk ik vrij weinig van de kou. Voorbij het zwembad beginnen mijn knieën wat te verstijven. Dat mag. Ontspanning. Niet forceren. Dertig minuten is lang genoeg.

Een fijne ochtendloop. Blij dat ik ben gaan lopen. Het ruimt op.


‘s Avonds net op tijd om de laatste vijftien seconden van de countdown, de lancering van de SpaceX Falcon én de perfecte landing van twee raketten mee te maken (de derde, middelste core -die niet hergebruikt zou kunnen worden- is in zee gestort). Schitterende, indrukwekkende beelden. Het begin van een nieuw tijdperk.


07/02/2018

Het kwam gisteren even ter sprake: de winters in Zevenbergen. Prompt keerde ik in een droom terug naar zo’n winterse dag. De loodsdeur zoveel mogelijk dicht om de koude wind buiten te houden. De ontoereikende verwarming op max om het enigszins op temperatuur te krijgen in de slecht niet geïsoleerde kantoren. Extra truien, fleece vesten, dicht bij de kachel, deken over de benen. En warm gezelschap. Dat waren nog eens tijden…

Bespreking met een klant. Hij kan mijn twijfel niet wegnemen. Maar hij krijgt nog wat ruimte.


08/02/2018: Training #103

08:50u: 20HL/2WL, 15HL/0WL (35/38,5). Route Wildestraat/zwembad/Kerkdijk. 6,5 km. -2C, licht bewolkt

Net als dinsdag valt het mee met de kou. Een flets zonnetje, weinig wind, licht bewolkt. Na een minuut of tien schiet het even in mijn rug. Ik probeer nog meer te ontspannen, loop voorzichtiger, zet elke stap bewust, met aandacht. En dat werkt. Hopla!

Bijna twee weken volgehouden, die FB break. Vanwege de koppeling met een IG-account van een klant was het vanmiddag nodig om op mijn privé account in te loggen. Tien minuutjes. Een sterfgeval gemist. En een boel foto’s van Jamie’s baby ♥. Verder niet veel. ‘t Bevalt me best. Zo af en toe een rondje FB lijkt mij voorlopig voldoende.

In de avond even een zonnestraaltje…

En weg is ze weer.


09/02/2018

Verplicht lezen, motherfucker:
Quincy Jones, In Conversation (Vulture)
Quincy Jones Has a Story About That (GQ)

Quincy Jones - Photo by Robert Maxwell (embedded from GQ.com)
Quincy Jones – Photo by Robert Maxwell (embedded from GQ.com)

En (eindelijk) een nieuw album van Lauren O’Connell. Het is een heel persoonlijke plaat geworden. Muzikaal spannender dan eerder werk. Haar beste tot nu toe, vind ik.


10/02/2018: Training #104

11:10u: 18HL/2WL, 22HL/0WL (40/43,5). Route Stuivezandsestraat/zwembad/Brandestraat. 7,0 km. 3C, beetje zon, licht bewolkt

Straf briesje, merk ik als ik de deur uitga. Wat te doen? Als ik eerst naar de rotonde loop, heb ik een paar kilometer wind tegen, en daarna wind in de rug, de zij en af en toe tegen. Als ik de rotonde tot het laatst bewaar, heb ik de wind vanaf ongeveer een kwart van de afstand tegen, en op het eind in de rug. De tweede optie lijkt zwaarder dan de eerste. Dus wordt het de tweede.

Die paar graden verschil ten opzichte van de voorbije dagen zijn goed merkbaar. Zonder muts en zonder handschoenen loopt het net iets lichter. Mijn rug is nog niet helemaal oké, maar met aandacht en ontspanning gaat het best. En met name die tweede helft, met wind tegen, loopt lekker.

Zo. Nu de Olympische Spelen. En daarna misschien muziek.


Aan het eind van week #6:

De week eindigt beter dan hij begon. Ik ben rustiger, meer ontspannen, en beter gestemd. Ik probeer de aangereikte handvatten zoveel mogelijk toe te passen. De drie minuten meditatie bijvoorbeeld.

Ondertussen ben ik wat lijnen voor mezelf aan het uitzetten. Die houd ik (nog even) voor me.

Eén lijn kan ik wel noemen: werk. Die kogel is bijna door de kerk. Het is (nog) geen afscheid van wat ik nu doe. Maar ik ga wel uitkijken naar een -al dan niet fulltime- baan. Dus als je me kent en iets voor me weet, laat het me horen.

Half Brabant viert carnaval. Niet mijn ding. Veel plezier en proost!

Antal

Instagram: @antaladriaanse
Facebook: @antaladriaanse


De week van Tal:
De week van Tal #7 – 12/02/2018-18/02/2018
De week van Tal #6 – 05/02/2018-11/02/2018
De week van Tal #5 – 29/01/2018-04/02/2018
De week van Tal #4 – 22/01/2018-28/01/2018
De week van Tal #3 – 15/01/2018-21/01/2018
De week van Tal #2 – 08/01/2018-14/01/2018
De week van Tal #1 – 01/01/2018-07/01/2018