de week van tal #1

de week van tal #1

Ja, ik ga door met ‘Lopen met Tal‘, zij het onder een andere titel en in een iets andere vorm. De focus blijft gericht op de trainingssessies. Daarnaast schrijf ik af en toe over andere zaken.

Die uitgebreide terugblik (zie vorige week) houd ik voor mezelf. Enige context kan echter geen kwaad, dus hieronder een kleine terugblik op mijn wereld van 2017:

Tja, wat kan, wil en zal ik er hier over vertellen? In juli 2017 ben ik begonnen met hardlopen. De directe aanleiding staat hier beschreven. Er was meer aan de hand. Al een tijdje.

De nacht voorafgaande aan die bewuste zondag in juli ging het mis. Flink mis. Niet zozeer door die avond, het feest of de aanwezigen. Hoewel dat zijdelings ook wel meespeelde. Ik was mezelf niet. Tot ik in de auto zat, had ik me nog enigszins staande weten te houden. Eenmaal onderweg kwam alles eruit. Een keer flink janken kan opluchten? Nou, dat deed het niet. Ik heb me zelden zo alleen gevoeld als die nacht. Ik ben thuis gekomen. Vraag niet hoe.

Ik leid een vrij solitair leven. Deels een bewuste keuze, deels how the cookie crumbles. Het heeft mijn wereld klein gehouden en kleiner gemaakt. Het is hoe en wie ik ben.

Allerlei zaken die al jaren onderhuids gaande waren en die ik zoveel mogelijk had wegdrukt, kwamen eind 2016 en begin 2017 meer en meer naar de oppervlakte. Het vertaalde zich onder meer in fysieke klachten. Zodanig dat ze me in mijn doen en laten gingen hinderen. En ze bleven. Reden om naar de huisarts te gaan.

Na enkele onderzoeken (bloeddruk mwah, verder hartstikke gezond) en een paar goede gesprekken, richtte mijn huisarts zich op het mentale. Ze stelde de juiste vragen. De gevoelige plekken. Jaren van achterstallig onderhoud.

Haar voorstel was om cognitieve gedragstherapie te proberen. Ofwel, anders leren omgaan met gedachten en gedrag. Een lang traject, maar de moeite waard, zo zei ze. Ze had gelijk.

Kort na die zondag in juli begon de therapie. Het heeft mijn ogen geopend. Het is pittig, maar de moeite meer dan waard. Net als het hardlopen is het mijn leven aan het veranderen. Ook krijg ik meer vat op de fysieke klachten. In de komende maanden ga ik daar gerichter mee aan de slag. Stap voor stap naar een betere ik.

Hoop, verwondering en berusting. Keuzes. Zoals ik vorige week al schreef: negativiteit probeer ik uit te bannen, positiviteit probeer ik me eigen te maken. Er is maar één weg, en die is voorwaarts.

-/-

Genoeg openhartigheid? Ik denk het wel.

Terug naar het hardlopen. Inmiddels ben ik dus een half jaar bezig. Ik ben vanaf nul begonnen. Ik houd het vol. Ik heb er plezier in. Ik voel me goed, gezond, sterk. En ik ben trots op mezelf. Als ik dit geweten had, was ik er tien of twintig jaar geleden al mee begonnen.

De weegschaal geeft op 1 januari 71.5 kilo aan. Zeven kilo minder dan op 1 juli. Als ik op (of rond) 70 kilo uit kan komen, ben ik tevreden. Die Louis van Gaal nek raak ik niet meer kwijt, vermoed ik zo. De leeftijd, hè?

Ik denk niet meer in doelen. Niets moet. Natuurlijk, ik wil langere afstanden lopen, sneller gaan, het goddelijke lichaam nog goddelijker maken. Maar niet als doel, hooguit als streven. Ik heb geen haast. Bovenal wil ik me goed voelen.

Dat gezegd hebbende…

We zijn weer begonnen!

Om een beeld te hebben van de voortgang van mijn looptraining houd ik (vooral voor mezelf) per week de trainingssessies bij. Gedurende de week wordt dit artikel telkens na een training geüpdatet. En soms ook andere zaken. Aan het eind volgt de stand der zaken, plussen en minnen, eventuele conclusies, en wat er zoal verder ter tafel komt.

Aan het begin van deze week

Week 26 van mijn looptraining. En de eerste week van het nieuwe jaar. Na een druk weekend er weer vol tegenaan. En het ziet ernaar uit dat het weer op de juiste momenten gaat meewerken. Zin.

Voor deze wintermaanden is de weekplanning een streven. Ik wil per training minstens 30 minuten hardlopen. Bij voorkeur drie keer per week. En verder zien we wel.

De weekplanning:
Dag 1: langere intervallen (>10 minuten)
Dag 2: kortere intervallen (<10 minuten)
Dag 3: lange afstand (weekend)
Dag 4: sprinten + joggen (optioneel)

(HL staat voor hardlopen, WL voor wandelen. Elke training begint met een warmup van 1.5WL en eindigt met een cooldown van 2WL.)


01/01/2018: Happy 2018!

Geen betere manier om het (rot)jaar af te sluiten dan op het podium, met Yoe Teek Mie In De Meeling, goede vrienden en een boel mooie mensen. Mijn verslag lees je hier.

De derde en vierde helft zijn ook prima. Ik lig rond half zeven in bed. Ja, beduidend later dan de bedoeling was. De volgende avond staat er immers weer een optreden gepland. Dit keer met The Nowhere Boys in het immer gezellige Rijsbergen. Met een pittig optreden en een korte nacht achter de rug zijn dan de hoge noten van de harmony vocals en de koortjes nog net iets hoger. Het is allemaal goed gegaan. Mijn verslag.

Tegen tweeën lig ik in bed. Moe. Tevreden. Morgen lopen. Zin in.

Met de twee repetities van donderdag en vrijdag erbij zijn het vier (lange) avonden met muziek in vijf dagen. Leuk en lekker om te doen. Jammer dat het alweer voorbij is.

 

02/01/2018: Training #87

Na een week van weinig regelmaat, weinig slaap, en weinig rust, ben ik vanmorgen pardoes door de wekker heen geslapen. Zowaar zeven uur slaap. Door de gordijnen heen zie ik dat de hemel lichtblauw kleurt. Perfect, na dagen van regen. Naar buiten!

11:05u 4x 7HL/2WL, 4HL/0WL (32/42.5 min). Route Wildestraat/zwembad/Kerkdijk. 6,5 km. 7C, bewolkt

De drukke dagen zijn voelbaar in benen, rug en schouders. Maar al na een paar honderd meter komen de spieren los. Goed gelopen, een regelmatig tempo, ontspannen. De blik gericht op de horizon, de verte, de diepte. In gedachten loop ik de voorbije dagen nog eens langs. Tevreden.

Het terugkijken op de optredens levert een paar ideeën op voor de vruchtbare weg voorwaarts, in ieder geval voor YTMIDM. Eén ballonnetje is inmiddels opgelaten, de rest komt bij de eerstvolgende repetitie.

Vandaag overleed de Amerikaanse muziek producer Rick Hall, één van de belangrijkste en meest invloedrijke Amerikaanse producers, zowel voor wat betreft de platen als de sound die uit zijn Fame/Muscle Shoals Sound Studio kwamen. Deze documentaire uit 2014 vertelt het verhaal. Verplicht kijken, zeker voor eventueel meelezende bandcompanen. (Niet meer beschikbaar.)

Voor het eerst in lange tijd de virtuele deur van de studio geopend en wat “recente” geparkeerde projecten beluisterd. Na een klein uurtje gaat de deur al weer dicht. De bittere nasmaak is er nog altijd. Een schone lei lijkt mij een goed idee. Als ik überhaupt weer wil gaan schrijven en opnemen. Voorlopig nog even niet.

 

04/01/2018: Training #88

Van goed slapen lijkt maar weinig te willen komen. Rond half drie wakker uit een sombere, naargeestige droom. Waardoor ik moeilijk weer in slaap kom, nog een paar keer wakker word, en somber de dag begin. En buiten is het ook al zo. Gelukkig is het droog.

09:10u 5HL/1.5WL, 17HL/2WL, 9HL/2WL, 8HL/0WL (39/47 min). Route Wildestraat/zwembad/Den Duin/Kerkdijk. 7,1 km. 7C, grijs, somber

Op de automaat. Het gebeurt me af en toe dat ik aan het eind van de sessie al weer vergeten ben wat of wie ik gezien heb, of waar ik geweest ben. Of dat nou erg is, dat weet ik eigenlijk niet. Want ik heb de kilometers gemaakt, ik voel me goed, en echt spannend is deze route nu ook weer niet.

Vrij aardig gelopen. Wel het tweede blok van 17 minuten halverwege onderbroken wegens licht protesterende knieën. Het hoeft niet kapot.

View this post on Instagram

En route

A post shared by Antal Adriaanse (@antaladriaanse) on

(Instagram heeft iets veranderd. Vandaar de hoeveelheid wit onder de swipes.)

‘s Middags bij de broer op de koffie. Poes Abel komt erbij zitten. Goed gesprek over alles en niets. De verbouwing begint op te schieten. Handig menneke. Een pietje precies, dat ook.

 

06/01/2018: Training #89

Gisteren een paar klusjes afgewerkt. De schoorsteen… Een warrig gesprek met een netwerkbeheerder. Strenge opstelling richting een klant. Twijfel over het al dan niet aanpakken van een andere klant. Ik heb haar op allerlei manieren gematst, incl. uitstel van facturering van de -voor een bodemprijs gemaakte- website, en toch blijft een andere -kleine- rekening onbetaald. Niet met mijn voeten spelen, jongedame. En een appje waarop ik maar niet gereageerd heb.

In de avond de eerste versie van de bovenstaande tekst geredigeerd. Schrijven is schrappen. Veel schrappen. Want wat vertel ik wel, en wat niet? Hmm… Misschien dat ik het later alsnog allemaal verwijder. Ik weet het nog niet.

De dag begint met een verjaardagsgroet. Het mooiste meissie van Zevenbergen is jarig. Gefeliciteerd!

En een zonnestraaltje…

11:20u 5HL/2WL, 2x 10HL/2WL, 10HL/0WL (35/43.5 min). Route Scheerbiesstraat/Wildestraat/Brandestraat (rotonde). 6,6 km. 4C, grijs

Grijs, grauw, koud. Maar droog. Het lijkt wat zwaarder te gaan dan de vorige dagen. Strava zegt echter dat ik ongeveer mijn normale tempo loop (6:10/min). Dus dan zal dat wel zo zijn. Met een goed gevoel onder de douche en aan de koffie.

In de krant van vandaag: “Nog niks uitgevoerd? Geen zorgen: het nieuwe jaar begint vandaag pas écht
Ah, dan is het goed, dus het ligt niet aan mij… En dat het alweer vroeger licht en later donker wordt, was me ook al opgevallen. Nog even en het is lente. Overigens, de kerstballen liggen weer in de kast en de boom has left the building gisteren.


Aan het eind van week #1:

De firma Woel & Draai. Om zes uur klaarwakker. En veel korte slaapjes. Ik blijf trouwens binnen vandaag. Mij te koud. Andere plannen. Dinsdag weer een dag.

Normaal zouden hier slotwoorden staan. Maar het is wel mooi zo. Genoeg geschreven voor deze week.

Volg je me al op Instagram? Je vindt er beelden bij mijn woorden, en soms bij mijn zwijgen. instagram.com/antaladriaanse/. En over zwijgen gesproken, je vindt me ook nog steeds op Facebook. Soms dan. facebook.com/antaladriaanse/

Bedankt voor het lezen. Tot volgende week!

Antal


De week van Tal:
De week van Tal #2 – 08/01/2018-14/01/2018
De week van Tal #1 – 01/01/2018-07/01/2018

Mocht je willen terugbladeren, klik hier voor alle afleveringen van Lopen met Tal (juli-december 2017). Of begin bij het begin.