lopen met tal #2: doelen stellen

lopen met tal #2: doelen stellen

Om een beeld te hebben van de voortgang houd ik hier (voorlopig en vooral voor mezelf) per week de trainingssessies bij. Gedurende de week wordt dit artikel telkens na een sessie geüpdate.

Ik ben vorige week begonnen met lopen. Tijd om doelen te gaan stellen.

Wat ik hier beschrijf is allemaal niet bijster interessant, dat weet ik. Het is vooral een stok achter de deur, een soort van motivatie voor mezelf. En ach, zolang ik niet elk gelopen rondje op Facebook plemp valt het nog wel mee met het narcisme.

De doelen zijn: 1) conditie, 2) gewicht, en 3) hoofd. Alle drie verdienen aandacht. Conditie om vrij voor de hand liggende redenen. Gewicht vanwege spiegel. Hoofd omdat hardlopen een positief effect heeft op brein, stressniveau en emoties.


17/07/2017: Training #6

Eerste moeilijke sessie. Ik heb hem na de 5e cyclus 2HL/1WL afgebroken (2 km). Het lichaam maande tot rust. Ik raakte wat achter mijn adem, mijn benen en kuiten liepen al na de 2e cyclus vol, en ik merkte aan mijn bovenlichaam (met name de gitaarschouder) dat ik niet “ontspannen” liep.


Lessen:
1. Niet te hard van stapel lopen.
2. Ochtend of avond. Niet op het midden van de dag, zeker niet als het warm is (25C). Duh!
3. Hoofd leegmaken en ontspannen beginnen.

Morgen niet. Woensdag verder. Zelfde training. Ander tijdstip.

En zweten… Het blijft stromen.


19/07/2017: Training #7

Om half 8 naar buiten. Opnieuw 2HL/1WL (6x), ongeveer 2,4 km. De gekozen route bleek net te kort voor het volledige programma (incl.uitlopen). Wat een verschil met maandag! Hoewel mijn kuiten zich meteen meldden, en mijn bekkenspieren wat stijfjes waren, lukte het deze keer weer wel om het hele programma af te maken. Na afloop vrijwel meteen weer op adem. Ook niet het gevoel dat ik echt moe ben. Het zijn met name de benen en de spieren die nog niet echt mee willen. Maar dat komt. We zijn pas net begonnen.

Morgen verder. Zelfde training. Zelfde tijdstip. En als dat goed gaat, dan voor de keer daarop een tandje (30 seconden) erbij.

Had ik trouwens gezegd dat ik dat potje bier inmiddels laat staan? In ieder geval op doordeweekse dagen. Gewoontes zijn er om af te leren.


20/07/2017: Training #8

Net als gisteren om half 8 naar buiten. Zelfde training als gisteren, andere route (2,8km). Overall beter dan gisteren. Meteen uit bed lopen bevalt. Beetje ongeduldig. Mee oppassen.


21/07/2017: Training #9

Het plan was om vandaag rust te pakken. Want dat schijnt te moeten. Maar ik was vanmorgen al vroeg wakker, en had -uhm, zin is niet het goede woord…- het idee dat deze dag beginnen met een training me misschien meer energie en een beter humeur zou geven. Dat is gelukt, al was het maar voor even.

Zelfde training als in de voorgaande dagen (6x 2HL/1WL), weer een andere (en betere) route (2,6 km). Laatste cyclus ging wat stroefjes. Maar ik ben toe aan een tandje erbij. We komen er wel.


Na week 2:

Ik weet niet precies wat ik ervan moet vinden. Mijn doelen zijn duidelijk. Het gaat aardig. Ik voel dat het vooruit gaat. En ik weet dat dit iets van de lange adem is. Voor mijn gevoel loopt mijn uithoudingsvermogen voor op mijn benen. Maar echt last van pijnlijke spieren, zware benen of vermoeidheid heb ik na zo’n sessie niet, iets wat ik wel verwachtte. Dat heb ik wel als ik begin, maar dat loop ik er vrij snel uit.

Het zal te vroeg zijn om te weten waar ik sta. Misschien over een week of twee.

Komende week verder.


Lopen Met Tal:
Week 1 – lopen met tal #1: de spiegel
Week 2 – lopen met tal #2: doelen stellen
Week 3 – lopen met tal #3: doorpakken